Pārlekt uz galveno saturu

Eiropas izglītības telpa un Erasmus+

Eiropas izglītības telpa (European Education Area, EEA) [1] ir Eiropas Savienības iniciatīva, kuras mērķis ir izveidot vienotu, pieejamu un iekļaujošu izglītības vidi visā Eiropā.

 

Eiropas Savienības Padome 2021. gada 18. februārī apstiprināja Rezolūciju par stratēģisku satvaru Eiropas sadarbībai izglītības un mācību jomā ceļā uz Eiropas izglītības telpu un turpmāk (2021–2030) 2021/C 66/01 [2]

Eiropas Parlaments 2022. gada 19. maijā pieņēma rezolūciju par Eiropas izglītības telpas izveidi līdz 2025. gadam — mikrodiplomi, individuāli mācību konti un apmācība ilgtspējīgas vides veicināšanai (2022/2568(RSP)) [3]

 

Iniciatīvas galvenais uzdevums ir nodrošināt, ka līdz 2025. gadam ikvienam Eiropas Savienības (ES) iedzīvotājam ir iespēja piekļūt kvalitatīvai izglītībai un mācībām neatkarīgi no robežām. Šī telpa veicina sadarbību starp valstīm, lai atbalstītu inovācijas, mobilitāti un vienlīdzību izglītībā. Izveidojot vienotu Eiropas izglītības telpu, plānots, ka tas sniegs plašas iespējas izglītības un mācību jomā (neaprobežojoties tikai ar zemāk uzskaitītajām)

  • mācību mobilitāte - reāla iespēja visiem
  • uzlabota mācīšanās elastība
  • paplašinātas mācību iespējas
  • padziļināta savstarpējā atzīšana
  • izveidota saikne ar digitālo un zaļo pārkārtošanos
  • novērsti šķēršļi kvalifikāciju atzīšanai
  • modernizētas mācību programmas
  • veicināta valodu apguvi
  • izveidota pasaules līmeņa Eiropas universitātes, kuras var netraucēti sadarboties pārrobežu mērogā
  • uzlabota izglītība, mācības un mūžizglītība
  • veicināta inovāciju ieviešanu izglītībā digitālajā laikmetā
  • sniegts lielāks atbalsts skolotājiem
  • samazināta nevienlīdzība izglītībā, padarot to pieejamu ikvienam, neatkarīgi no sociālā vai ekonomiskā stāvokļa
  • saglabāts kultūras mantojumu, veicinot Eiropas identitātes un kultūras apziņu

Erasmus+ programma ir viens no rīkiem, kā sekmēt mācību mobilitāti visā Eiropā un ārpus tās, paplašināt mācību iespējas, veidojot spēcīgu eiropiešu identitāti, pamatojoties uz kopējām vērtībām un kultūru.

 

Rezolūciju par stratēģisku satvaru Eiropas sadarbībai izglītības un mācību jomā ceļā uz Eiropas izglītības telpu un turpmāk (2021–2030) nosaka, ka līdz 2030. gadam Eiropas izglītības telpas izveide un turpmākā attīstība būs visaptverošs politikas mērķis jaunajā stratēģiskajā satvarā Eiropas sadarbībai izglītības un mācību jomā, un nākamajā desmitgadē paredzēts īstenot piecas stratēģiskās prioritātes [4]:

  1. uzlabot kvalitāti, taisnīgumu, iekļautību un panākumus izglītībā un mācībās ikvienam;
  2. mūžizglītību un mobilitāti padarīt par realitāti ikvienam;
  3. uzlabot kompetences un palielināt motivāciju pedagoga profesijā;
  4. stiprināt Eiropas augstāko izglītību;
  5. atbalstīt zaļo un digitālo pārkārtošanos izglītībā un mācībās un ar izglītības un mācību palīdzību.

Eiropas izglītības telpa arī ir cieši saistīta ar citām ES stratēģijām, piemēram, Eiropas zaļo kursu un Digitālās dekādes mērķiem, lai sagatavotu jauniešus nākotnes darba tirgum un sabiedrības izaicinājumiem. Šī iniciatīva rada vienotu pamatu dalībvalstīm sadarboties un dalīties ar labās prakses piemēriem izglītības jomā.

 

Erasmus+ programma ir būtisks instruments Eiropas izglītības telpas veidošanā un turpmākajā attīstībā, jo tā sniedz konkrētus rīkus un finansējumu, lai īstenotu tās mērķus. Pateicoties Erasmus+ programmai, izglītības guvēji, mācībspēki un organizācijas var piedalīties starptautiskos projektos, iegūt jaunas zināšanas un prasmes, kā arī veidot plašus starptautiskus kontaktus.