Erasmus+ ietekme profesionālajā izglītībā
Erasmus+ sadarbības un mācību aktivitāšu (TCA) pētījums "Profesionālās izglītības prakšu ietekme uz nacionālajām izglītības sistēmām Centrālajā un Austrumeiropā" tika īstenots, lai apzinātu, kā Erasmus+ mobilitātes ietekmē profesionālo vidējo izglītības iestāžu darbību, audzēkņu zināšanas, prasmes un attieksmi.
Pētījumā, ko veica Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) sadarbībā ar Polijas, Čehijas, Rumānijas, Ungārijas un Slovēnijas Erasmus+ nacionālajām aģentūrām, tika analizēta mobilitātes pieredze no vadības un pedagogu skatupunkta.
Galvenie pētījuma secinājumi:
- Erasmus+ mobilitātes būtiski uzlabo profesionālo iestāžu prestižu un ikdienas darbību. Ārvalstu prakses pieredze veicina audzēkņu prasmju pilnveidi, kas pozitīvi ietekmē arī iestādes mācību procesu un sadarbību ar citām izglītības iestādēm.
- Pētījumā analizēta gan no Latvijas izejošā, gan Latvijā ienākošā mobilitāte, kas ļauj saprast plašāku programmas ietekmi uz izglītības sistēmu kopumā.
- Svarīgs aspekts ir mobilitātes ilgtspēja – ja Erasmus+ programma tiktu pārtraukta, tikai neliela daļa izglītības iestāžu spētu nodrošināt līdzvērtīgas ārvalstu prakses iespējas.
Pētījums sastāv no piecām nodaļām, kurās apskatīti mobilitātes ietekmes aspekti personu, organizāciju un nacionālajā līmenī. Tiek analizēta izglītības iestāžu pašnovērtējuma informācija, aptaujas dati un intervijas. Īpaši uzsvērta Erasmus+ programmas pievienotā vērtība – tās nozīme jaunu sadarbību veidošanā un profesionālo prasmju attīstībā.
Aicinām iepazīties ar nacionālo ziņojumu, kurā analizēta Erasmus+ profesionālās izglītības mobilitāšu ietekme uz izglītības sistēmu Latvijā. Savukārt 2025. gadā turpinās darbs pie starptautiskā pētījuma ziņojuma izstrādes par profesionālās izglītības prakšu ietekmi uz nacionālajām izglītības sistēmām Centrālajā un Austrumeiropā.
Erasmus+ ietekme pieaugušo izglītībā
Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) ir iesaistījusies starptautiskajā RIA-AE tīklā (Research-based Impact Analysis of Erasmus+ Adult Education Programme), lai veicinātu pētījumus par Erasmus+ programmas ietekmi pieaugušo izglītības jomā gan Latvijā, gan citās Eiropas valstīs.
Pirmais starptautiskais monitoringa pētījums tika veikts 2023. gadā, un tā ietvaros analizēta Erasmus+ projektu ietekme uz organizācijām, darbiniekiem un pieaugušajiem izglītojamajiem.
Pieaugušo izglītība koncentrējas uz sociāli ekonomiskās noturības uzlabošanu. valodu, digitālo, matemātisko un citu prasmju attīstību, kā arī nepieciešamo prasmju veicināšanu neaizsargātu sabiedrības grupu vidū.
Atšķirībā no citiem Erasmus+ programmas sektoriem, pieaugušo izglītību bieži nodrošina dažādas nevalstiskās organizācijas, bibliotēkas, kultūras iestādes un brīvprātīgie. Turklāt daudzās ES valstīs trūkst nacionālo stratēģiju pieaugušo izglītības jomā, kas apgrūtina tās koordināciju un attīstību.
RIA-AE tīkls izstrādāja vienotu monitoringa pieeju, kas ļauj analizēt Erasmus+ programmas ietekmi pieaugušo izglītībā dažādās valstīs. Pētījums aptver divas galvenās programmas jomas:
- Pirmā pamatdarbība (KA1): Personu mācību mobilitāte;
- Otrā pamatdarbība (KA2): Sadarbība inovāciju un labās prakses apmaiņas jomā.
Galvenie monitoringa pētījuma secinājumi par Latviju:
- Erasmus+ programmas nozīme pieaugušo izglītībā: Programma veicina plašāku izglītības pieejamību un jaunu sadarbības iespēju radīšanu Latvijā.
- Starptautiskās sadarbības veicināšana: 71% aptaujāto organizāciju atzīst, ka dalība Erasmus+ programmā ir uzlabojusi starptautiskās sadarbības iespējas un projektu vadības prasmes.
- Digitālo prasmju attīstība un pilsoniskās vērtības: Pandēmijas laikā Erasmus+ projekti īpaši sekmējuši digitālo prasmju apguvi. Tāpat programma veicina pilsonisko līdzdalību un demokrātisko vērtību uzturēšanu.
- Piekļuve izglītībai visiem: Lai gan Erasmus+ projekti ir pieejami dažādām organizācijām, viens no lielākajiem šķēršļiem projektu īstenošanai ir cilvēkresursu kapacitātes trūkums, īpaši angļu valodas un projektu rakstīšanas prasmju dēļ.
Erasmus+ programmas ietekme Latvijā ir vērtējama kā nozīmīga, un tā sekmē pieaugušo izglītības attīstību, veicina digitālo prasmju apguvi un demokrātisko vērtību nostiprināšanu. Pētījuma dati liecina, ka programma ir būtisks instruments, lai veidotu starptautiskas sadarbības un atbalstītu izglītības iestādes, īpaši mazāk pieredzējušās.
VIAA plāno turpināt monitoringa pētījumus 2025. un 2027. gadā, lai padziļināti izprastu Erasmus+ programmas ietekmi un sekmētu tās attīstību.