Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra Eiropas skolu sadarbības tīkla eTwinning ietvaros šī gada 1. novembrī Rīgā rīkoja Nacionālo eTwinning konferenci “Līdzdalība skolās un pirmsskolās”, kurā prezentēja sešus pagājušā mācību gada veiksmīgākos skolu sadarbības projektus un apbalvoja konkursa “Nacionālā eTwinning balva 2024” uzvarētājus, kā arī jomas eksperti runāja par līdzdalības veicināšanas iespējām izglītības iestādēs.
Labākie eTwinning sadarbības projekti – Baložos, Blontos un Liepājā
Labākie eTwinning projekti šogad īstenoti Baložos, Blontos un Liepājā, kur dažādu vecuma grupu skolēni piedalījās aizraujošās aktivitātēs, bagātinot gan mācību procesu, gan veicinot emocionālo izaugsmi.
Pēc žūrijas vērtējuma, balvu par labāko pirmsskolas projektu ieguva Blontu pagasta pirmsskolas izglītības iestādes projekts Nettle Researchers, ko konkursam pieteica Ingrīda Lubāne. Šajā projektā bērni pievērsās dabas pētniecībai, ļaujot izzināt nātres īpašības un tās pielietojumu, vienlaikus attīstot sadarbības prasmes ar partneriem no citām valstīm. Par labāko skolas vecumposma projektu tika atzīts Baložu vidusskolas īstenotais projekts Positive Thought Cards (projektu pieteica Agnija Grigore). Projekts veicināja skolēnu labbūtību, attīstot izpratni par pašpalīdzības metodēm un emociju vadību. Savukārt skatītāju balsojumā vislielākās simpātijas ieguva Liepājas Raiņa vidusskolas projekts Colorful Stories, kuru pieteica Daiga Straupeniece. Projekts piesaistīja uzmanību ar skolēnu veidotiem stāstiem un krāsainu vizuālo materiālu, stiprinot radošumu un zināšanas par kultūru.
Labākie projekti aptver dažādus mācību priekšmetus un kompetences
Pagājušajā mācību gadā īstenotie un konkursam pieteiktie starptautiskie sadarbības projekti pirmsskolās un skolās aptvēra plašu tēmu loku, dažādus mācību priekšmetus un skolēnu vecuma grupas, pielāgojoties viņu vajadzībām un interesēm.
Blontu pagasta pirmsskolas izglītības iestādes bērni un viņu skolotāja Ingrīda Lubāne īstenoja eTwinning projektu Nettle Researchers, kurā viņi pētīja nātri kā daudzpusīgu un vērtīgu augu. Projekta mērķis bija ne tikai iepazīt nātres īpašības un pielietojumu uzturā un ārstniecībā, bet arī veicināt bērnu pētniecisko interesi un sadarbības prasmes. Skolēni paši izvirzīja pētnieciskos jautājumus par nātres nozīmi un izmantošanu, izmēģināja dažādus eksperimentus un analizēja iegūtos rezultātus kopā ar partneriem no citām valstīm. Projekta noslēgumā tapa interaktīvs tests un īsfilma par nātres daudzpusīgo pielietojumu, kas kalpo gan kā vērtīgs mācību materiāls, gan iedvesmojošs piemērs citiem pedagogiem.
Baložu vidusskolas skolēni kopā ar skolotāju Agniju Grigori 2023./2024. mācību gadā īstenoja projektu Positive thought cards ar mērķi veicināt skolēnu labbūtību. Projekta ietvaros skolēni mācījās atpazīt stresa avotus un dalījās ar veidiem, kas palīdz tos mazināt. Tomēr projekts piedāvāja daudz vairāk nekā tikai teorētiskas zināšanas – skolēni izveidoja Stress less bingo spēli, kas ikdienā palīdz atpazīt un mazināt stresu, kā arī izstrādāja pozitīvo domu kartītes, kuras kalpo kā vērtīgs resurss gan viņiem pašiem, gan kā dāvana citiem. Sadarbojoties ar partneriem no citām valstīm, skolēni apguva mākslīgā intelekta un IKT rīkus, uzlaboja angļu valodas prasmes un, praktizējot kopīgu darbu, attīstīja empātiju un sadarbības prasmes. Projekts ne tikai iedvesmoja skolēnus būt atbildīgiem par savu emocionālo labsajūtu, bet arī radīja atbalstošu mācību vidi, kurā visi varēja justies droši dalīties ar saviem risinājumiem un idejām.
Noskaties konferences video ierakstu
Pilns konferences ieraksts ir pieejams eTwinning Latvija Facebook lapā vai YouTube kanālā. Šeit atradīsi visus konferences video ierakstus: Atskaņošanas saraksts.
Finālisti (prezentēšanas secībā):
- Baložu vidusskolas projekts Positive thought cards (projekta iesniedzēja Agnija Grigore);
- Salaspils novada pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādes “Salaspils 1. pirmsskola” struktūrvienības “Jāņtārpiņš” projekts Transformation of shoe boxes (projekta iesniedzēja Mārīte Petrovska);
- Limbažu Valsts ģimnāzijas projekts Travelling Europe (projekta iesniedzēja Edīte Sarva);
- Priekuļu pirmsskolas izglītības iestādes “Mežmaliņa” projekts Find your way through the clouds! (projekta iesniedzēja Kristīna Bernāne);
- Liepājas Raiņa vidusskolas projekts Colorful stories (projekta iesniedzēja Daiga Straupeniece);
- Blontu pagasta pirmsskolas izglītības iestādes projekts Nettle researchers (projekta iesniedzēja Ingrīda Lubāne).
Konkursā vērtē ne tikai to, kā projekts attīsta dažādas kompetences un kā integrēts mācību saturā, bet arī cik daudz skolēni iesaistīti projekta plānošanā, kā notikusi sadarbība un sadarbība starp projekta partneriem, kā projektā jēgpilni izmantotas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, cik veiksmīgi sasniegts plānotais rezultāts.
Fināla projektu skolēniem garda pauze
Kamēr skolotāji konferencē izzināja dažādas metodes līdzdalības veicināšanā, bērni un jaunieši, kas bija ieradušies prezentēt savus projektus, piedalījās darbnīcā par šokolādi. Tās laikā bija iespēja gan uzzināt par šokolādes tapšanu, gan pašiem pagatavot savus šokolādes gardumus.
Pilsoniskā līdzdalība un iedvesmojoši veidi, kā to veicināt
Šī gada eTwinning nacionālā konference norisinājās, pieskaņojoties eTwinning gada tēmai – “Pilsoniskā līdzdalība: svinot to, kas mūs vieno”, kuru atklāja mācību gada sākumā. Konferencē dalībniekiem tika piedāvāta iespēja padziļināt savas zināšanas par līdzdalības nozīmi, īpaši izglītības iestādēs.
Kadrija Beirote (sākumskolas skolotāja, “Izaugsmes vietas DARĪTĀJIEM” radītāja un vadītāja) uzsvēra skolēnu līdzdalības būtisko lomu izglītībā. Viņa aicināja klātesošos domāt par to, kāpēc skolēnu iesaiste mācību procesā ir tik nozīmīga un kā tā veicina skolēnu aktīvu dalību mācībās. Kadrija dalījās praktiskos un radošos veidos, kā aktivizēt skolēnus, ļaujot viņiem kļūt par pilntiesīgiem mācību procesa dalībniekiem. Viņas runā netrūka konkrētu piemēru – grupu darbi, projekti, un pieredzes stāsti, kā arī idejas par skolas vides un atmosfēras nozīmi. Lai uzzinātu vairāk par Kadrijas pieejām, skatieties viņas prezentāciju:
Brigita Medne, līdzdalības entuziaste ar vairāk nekā 10 gadu pieredzi neformālās izglītības vadīšanā, vadīja darbnīcu, kurā pievērsās līdzdalības būtībai un tās ietekmei uz jauniešiem. Brigita, kas ir arī SALTO Participation & Information resursu centra līdzdalības koordinatore, apsprieda jautājumus, piemēram, kā “izmērīt” līdzdalību un izvērtēt tās ietekmi. Dalībnieki aktīvi iesaistījās diskusijās ar kolēģiem, apspriežot savus iespaidus un atziņas par līdzdalības veicināšanu. Brigitas prezentāciju skaties:
Skolotāji piedalīsies starptautiskās mācībās un skolas saņem dāvanas no “Brain Games”
No katra finālā pieteiktā projekta skolotājiem tiek piešķirts eTwinning apbalvojums –apmaksāta dalība individuālās profesionālās pilnveides mācībās. Uzvarētāji dosies uz eTwinning Eiropas konferenci Briselē, bet pārējiem pedagogiem būs iespēja piedalīties kādās starptautiskās mācībās klātienē Latvijā vai ārzemēs. Savukārt projektu skolas saņems dāvanu karti no “Brain Games”, ko varēs izmantot, lai iegādātos dažādas spēles izglītības iestādēm.