Lai sekmētu projektu vadības kā metodes izmantošanu profesionālās izglītības iestādes darbības attīstībai, vispirms bija jāizpēta iesaistīto personu intereses un vajadzības saistībā ar projektu īstenošanu. Tāpēc no 2022. gada augusta līdz septembrim VET LV Team aktivitātes ietvaros tika veikta projektu īstenotāju aptauja, lai saprastu, kā palīdzēt profesionālās izglītības projektu īstenotājiem pielietot Eiropas Savienības profesionālās izglītības instrumentus un politikas dokumentus Erasmus+ projektu sagatavošanā un īstenošanā, uzlabojot to kvalitāti un ilgtspēju. Aptaujas rezultāti tika prezentēti un apspriesti arī Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) organizētajā seminārā, kas notika 2022. gada 15. novembrī. Aptaujas rezultāti un diskusijas ar nozares speciālistiem atklāja nepieciešamību veikt padziļinātu izpēti, lai ne tikai identificētu aptaujas respondentu vajadzības atsevišķos ar projektu īstenošanu saistītos posmos, bet arī analizētu konkrētu mērķa grupu viedokļus par visiem projektu īstenošanas posmiem, un to, kā projektu rezultāti tiek izmantoti iestādes darbības kvalitātes uzlabošanai un ilgtspējas nodrošināšanai.
Ņemot vērā šos secinājumus, VET LV Team aktivitātes 2023. gada darba programmā tika iekļauts pētījums par projektu nozīmi profesionālās izglītības kvalitātes un ilgtspējas veicināšanā, ar mērķi - izpētīt projektu īstenotāju viedokļus par projektu plānošanas, īstenošanas un novērtēšanas procesu organizēšanu profesionālās izglītības iestādēs, kā arī analizēt veidus, kā projektu rezultāti tiek izmantoti profesionālās izglītības kvalitātes un ilgtspējas veicināšanai.
Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, tika veikti sekojoši pētījuma uzdevumi:
- Noskaidrot profesionālās izglītības iestāžu vadītāju, vietnieku un projektu koordinatoru/vadītāju viedokļus, lai analizētu, vai un kā projektu īstenošana ietekmē profesionālās izglītības kvalitāti un ilgtspēju profesionālās izglītības iestādēs.
- Noskaidrot profesionālās izglītības iestāžu skolotāju viedokli, lai izpētītu, vai un kā projektu īstenošana ietekmē profesionālās izglītības mācību procesa kvalitāti un ilgtspēju profesionālās izglītības iestādēs.
Pētījuma ietvaros tika izmantoti šādi datu vākšanas instrumenti:
Pētījums norisinājās no 2023. gada aprīļa līdz septembrim. Vispirms tika izstrādāta aptaujas anketa profesionālās izglītības iestāžu vadītājiem, vietniekiem un projektu koordinatoriem/vadītājiem, ietverot specifiskus jautājumus katrai mērķa grupai. Sākotnējie aptaujas rezultāti tika prezentēti un apspriesti VIAA organizētajā seminārā 2023. gada 18. maijā. Šī semināra ietvaros tika arī rīkotas divas mērķa grupu diskusijas – (1) profesionālās izglītības iestāžu vadītājiem, vietniekiem un (2) projektu koordinatoriem/projektu vadītājiem. Gatavojoties semināram un diskusijai, paralēli tika izstrādāta aptaujas anketa profesionālās izglītības iestāžu skolotājiem. Pēc datu ievākšanas sekoja skolotāju aptaujas un diskusijas rezultātu apstrāde un analīze, lai veidotu šo pētījuma ziņojumu. Pētījuma rezultāti tika prezentēti un apspriesti ar profesionālās izglītības sektora pārstāvjiem VIAA organizētajā seminārā 2023. gada 12. septembrī.
Ziņojums sastāv no divām nodaļām un secinājumiem, kā arī četriem pielikumiem. Pirmajā nodaļā ir aprakstīti profesionālās izglītības iestāžu vadītāju, vietnieku un projektu koordinatoru/vadītāju aptaujas un profesionālās izglītības iestāžu skolotāju aptaujas rezultāti. Otrajā nodaļā sniegts pārskats par profesionālās izglītības iestāžu vadītāju/vietnieku un projektu koordinatoru/vadītāju mērķa grupu diskusiju rezultātiem. Informācija par pētījuma metodoloģiju un gaitu ir iekļauta iepriekš minētajās nodaļās.