Pārlekt uz galveno saturu
Cilvēku grupa nostājušies viens otram blakus un taisa kopbildi

Latvijas skolotāji Grieķijā apgūst mākslīgā intelekta rīkus

04.06.2024. 11:51
Jaunatne
eTwinning

No 10. līdz 12. maijam Grieķijas pilsētā Patrā notika starptautisks eTwinning seminārs par mākslīgā intelekta (MI) rīku izmantošanu vidusskolā, kurā piedalījās arī divas Latvijas skolotājas no Rīgas Valsts tehnikuma un Rīgas Anniņmuižas vidusskolas, kā arī eTwinning Nacionālā atbalsta dienesta pārstāve. Trīs dienu garumā vairāk nekā 50 skolotājiem no Austrijas, Bulgārijas, Kipras, Somijas, Īrijas, Itālijas, Latvijas, Nīderlandes, Rumānijas, Slovākijas, Slovēnijas, Turcijas un Grieķijas bija iespēja ne tikai izmēģināt dažādus MI rīkus, bet arī iepazīt vienam otru, tīkloties un diskutēt, lai kopīgi varētu uzsākt starptautiskus projektus.

 

Pirmajā semināra dienā semināra dalībnieki guva vispārīgu ieskatu par MI – kas tas ir, kā radies un kā tas atšķiras no cilvēku intelekta. Nodarbību vadītāji prezentēja vairākus virzienus, kā vienu no populārākajiem MI rīkiem – ChatGPT, izmantot mācību vajadzībām – gan stratēģiski sadalot skolēnus dažādās grupās (miksējot dažāda līmeņa skolēnus un skolēnus ar dažādām uztveres spējām), gan izveidojot individualizētus uzdevumus katrai no grupām. Svarīgi atcerēties, ka rezultāts ir ļoti atkarīgs no tā, cik precīzi tiks formulēts jautājums/ teksts jeb uzvedne (angļu valodā – prompt), ko ievadīsiet ChatGPT, tāpēc vienmēr rūpīgi jāpiestrādā pie precīziem formulējumiem!

 

Pirmajā semināra dienā pedagogi beidzot varēja arī iepazīt viens otru, starptautiskās grupās ar MI rīku palīdzību kopā pildot dažādus sadarbības uzdevumus. Tā pašu veidoti zīmējumi kļuva par kustīgām animācijām (https://sketch.metademolab.com/), bet uzņemtie foto par mīmiem (https://www.memecam.io/). Dienas noslēgumā, kad skolotāji jau pamazām viens otru bija nedaudz iepazinuši, noritēja pirmās sarunas par projektu plānošanu.

 

Otrā semināra diena pilnībā bija veltīta MI rīkiem un to izmantošanai gan projektos, gan mācību procesā. Katra no piedāvātajām nodarbībām izcēlās ar ko citu – vienā tie bija dažādie rīki, bet citur vēl nekur nepubliskoti projekti, kas nākotnē varētu palīdzēt pedagogiem ātrāk saplānot mācību stundas. Viens no tādiem ir https://ai4edu.eu/, kura ietvaros tiek veidots atbalsts gan skolēniem, gan skolotājiem. Kad projekts tiks palaists pilnībā, izmantojot ChatGPT, skolotājam būs iespējams veidot savu stundu plānus un saturu (arī uzdevumus un testus), balstoties uz skolotāja augšupielādētiem materiāliem, tādējādi garantējot, ka saturs nav izdomāts (kā tas mēdz gadīties ar MI rīkiem), kā arī tas tiek ierobežots konkrētas mācību grāmatas vai tēmas ietvaros. Projekts paredz, ka arī skolēni, balstoties uz konkrēto saturu, varēs pildīt individualizēts uzdevumus, atkārtot uzdoto un meklēt atbildes uz sarežģītiem jautājumiem. Informācija netiek nodota citām pusēm, jautājumi un atbildes tiek veidoti un satur tikai konkrētā materiālā pieejamo informāciju, tādējādi atbalstot ētisku MI izmantošanu un palīdzot skolēniem apgūt tieši katram individuāli nepieciešamo.

 

Vienā no nodarbībām tika apskatīts ļoti plašs MI rīku klāsts, Visus tos nemaz nav iespējams izpētīt, bet zemāk minēti populārākie rīki, kurus izmantot eTwinning vai citu projektu veidošanā. Plašāku rīku sarakstu meklē nodarbības prezentācijā.

 

Rīki projektu ideju radīšanai:

Rīki projektu nosaukumu radīšanai:

Rīki projektu plānu izveidei:

Video rīki

Dažādi MI rīki:

Semināra noslēguma dienā skolotāji aktīvi ķērās klāt pie eTwinning projektu plānošanas. Latvijas skolotāji laicīgi bija sagatavojuši savas projektu idejas un jau iepriekšējo dienu vakaros cītīgi strādāja pie tiem, tāpēc rezultāts izdevās lielisks. Rīgas Valsts tehnikuma pārstāve Ilona Šnikvalde kopā ar skolotāju no Nīderlandes uzsāka projektu “Business pitch – let’s learn from each other”, kura ievaros skolēni mācīsies, kas ir “biznesa pičs” un kā to veiksmīgi izveidot, tādējādi uzlabojot savas biznesa angļu valodas zināšanas, prezentēšanas prasmes un iespējams, nākotnē arī savas biznesa idejas varētu īstenot dzīvē. Ilona ikdienā strādā ar skolēnu pašpārvaldi, kura aktīvi iesaistās Junior Achievment aktivitātēs un paši veido savus mācību uzņēmumus, tāpēc viņas uzsāktais projekts ir cieši saistīts ar to.

 

Otra Latvijas pārstāve Jekaterina Meļeško, kas ikdienā māca angļu valodu Rīgas Anniņmuižas vidusskolā semināra laikā kopā ar skolotājiem no Austrijas, Nīderlandes, Grieķijas un Kipras uzsāka projektu “Me, Myself, A(I)cross the European Borders”, kurā skolēni mācīsies pieņemt daudzveidību, iestāties par sociālo taisnīgumu un aktīvi piedalīties demokrātiskos procesos klasēs un starp tām, kopā veidojot iekļaujošāku un saliedētāku Eiropas kopienu, kas balstīta uz cieņu, iecietību un solidaritāti.

 

Abas skolotājas atzina, ka lielākā semināra vērtība bija kontaktu izveidošana ar pedagogiem no dažādām valstīm, jo abas iestādes jau aktīvi piedalās arī Erasmus+ projektos, tāpēc jauniegūtie kontakti noderēs ne tikai eTwinning, bet arī jaunu Erasmus+ projektu īstenošanā.

 

Fotogrāfijas autors un avots: Grieķijas eTwinning Nacionālais atbalsta dienests