No 2022. gada 31. decembra līdz 2024. gada 30. jūnijam Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskola (ATV), sadarbojoties ar partnerorganizācijām no Polijas (Stowarzyszenie Gmin Geopark Świętokrzyski), Spānijas (IES Carlos Cano) un Turcijas (Selahattinzuhal Barutcuoglu Anadolu Lisesi), realizēja Erasmus+ Maza mēroga partnerības projektu “Atgriežamies pie zaļā” (Back To Green). Projekta galvenais mērķis bija veicināt tā dalībnieku un sabiedrības izpratni par klimata pārmaiņu ietekmi uz Eiropas augu valsti, kā arī izglītot un popularizēt ilgtspējīgu un videi draudzīgu rīcību, īpašu uzmanību pievēršot ārstniecības augiem. Projekta laikā tika organizētas radošās darbnīcas, kā arī apmeklēti nacionālie parki, vides izglītības centri un bioloģiskās saimniecības, kas palīdzēja projekta dalībniekiem izprast dabas aizsardzības un klimata izglītības integrācijas nozīmi skolas ikdienā.
Lai sasniegtu projekta mērķi, tika organizētas mobilitātes Polijā, Spānijā un Latvijā, kuru laikā projekta dalībniekiem tika dota iespēja darboties dažādās aktivitātēs un dalīties pieredzē. Pirmās mobilitātes laikā dalībnieki apmeklēja ģeoizglītības centru, botānisko dārzu, vairākus dabas rezervātus (Kadzielnia, Karczówka, Ślichowice, Miedzianka) un Świętokrzyski ģeoparku Polijā. Tajā tika apskatītas būtiskas tēmas, kā piemēram, augu taksonomija un nozīme klimata pārmaiņu kontekstā, saikne starp augu daudzveidību un ģeoloģiskajiem, augsnes un ūdens apstākļiem ģeoparka teritorijā, botānisko dārzu nozīme dabas aizsardzībā, kā arī dabas rezervātu un aizsargājamo teritoriju loma vides izglītībā un ilgtspējīga tūrisma attīstībā.
Otro mobilitāti, kuru organizēja Spānijas partneri no IES Carlos Cano, var raksturot kā izglītojošu un kultūras aktivitāšu sintēzi, kur galvenais uzsvars tika likts uz ilgtspēju, klimata pārmaiņu ietekmi uz ārstniecības augiem un ārstniecības augu pielietojumu kosmētikā un kulinārijā. Programmas ietvaros dalībnieki apmeklēja vairākus nacionālos parkus – Alcornoques, Estrecho un Los Toruños – kur tika apskatītas tēmas, kas saistītas ar augu taksonomiju un dabas parku nozīmi bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā. Papildus teorētiskajām nodarbībām dalībnieki veica praktiskus uzdevumus, tostarp izgatavoja kosmētikas līdzekļus, kā arī piedalījās kulinārijas darbnīcās, kurās skolēni un skolotāji gatavoja sieru, izmantojot vietējos garšaugus, piemēram, salviju, baziliku un oregano. Šīs aktivitātes parādīja, cik būtiska ir dabas resursu loma ikdienas dzīvē, kosmetoloģijā un uzturā, padziļinot projekta dalībnieku izpratni par dabas resursu nozīmi klimata pārmaiņu kontekstā un veicinot starpkultūru sadarbību šajā jomā.
Latvijas mobilitātes galvenā tēma bija ārstniecības augu izpēte laboratorijās un dalībnieku digitālo prasmju attīstīšana. Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas laboratorijās dalībnieki veica dažādus eksperimentus, kuru laikā viņi pētīja augu sastāvu, mācoties noteikt vitamīnu un aktīvo vielu daudzumu, kā arī analizēja to izmantošanu ikdienas dzīvē. Projekta ietvaros tika apgūtas un izveidotas arī digitālās spēles, kas piedāvāja interaktīvā un mūsdienīgā veidā apgūt informāciju par ārstniecības augiem. Mobilitātes ietvaros skolēni apmeklēja Rāznas nacionālo parku, kā arī vietējās bioloģiskās saimniecības “Obelisk Farm” un “Kurmīši”, lai iepazītos ar bioloģiskās lauksaimniecības metodēm un to ietekmi un nozīmi ilgtspējīgas vides nodrošināšanā.
Projekta "Back To Green" ietvaros tika izstrādāti vairāki praktiski pielietojami materiāli un rīki, piemēram, mācību plāni un izglītojoši materiāli, kurus ikviens interesents var izmantot ārstniecības augu un klimata pārmaiņu tēmas integrēšanai izglītības programmās. Izstrādātais daudzvalodu buklets un augu terminu vārdnīca, kas ir pieejama piecās valodās, kalpos kā vērtīgs resurss skolotājiem un skolēniem arī pēc projekta realizēšanas. Lai padarītu mācību procesu mūsdienīgāku un saistošāku, tika izveidotas arī interaktīvas spēles, ar kuru palīdzību skolēni var apgūt ārstniecības augu īpašības un to izmantošanas iespējas. Projektā radītie resursi ir publicēti projekta tīmekļa vietnē, partneru sociālajos tīklos, projekta eTwinning platformā un Erasmus+ projektu rezultātu platformā, lai nodrošinātu projekta rezultātu pieejamību plašākai sabiedrībai.
Kopumā "Back To Green" projekta dalībnieki guva ieskatu par dažādu valstu pieeju klimata un vides izglītības ieviešanā un integrēšanā gan izglītības iestādēs, gan ar vidi saistītās organizācijās. Projekta dalībvalstu skolotāji un skolēni veiksmīgi sadarbojās, veicot praktiskus uzdevumus, diskutējot, pētot un analizējot klimata pārmaiņu ietekmi uz katras valsts augu pasauli, kas, savukārt, veicināja dalībnieku globālu izpratni par dabas aizsardzību kopumā un klimata pārmaiņu seku mazināšanas iespējām katrā dalībvalstī. Projektam "Back To Green" ir bijusi nozīmīga un paliekoša ietekme uz iesaistītajām organizācijām un kopienām. Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskola pēc projekta noslēguma turpina rīkot izglītojošas aktivitātes un uzturēt skolas Vides klubiņu, kurš organizē nodarbības par ārstniecības augu un citu dabas resursu saudzīgu izmantošanu un saglabāšanu ne tikai savā skolā, bet arī citās pilsētas skolās. Savukārt, Świętokrzyski Geoparks, kurš 2021.gadā ieguva UNESCO ģeoparka statusu, šī projekta ietvaros guva iespēju popularizēt UNESCO vērtības un stiprināt savas pozīcijas vides izglītības un ilgtspējīga tūrisma jomā. Spānijas un Turcijas partneri turpina attīstīt ārstniecības augu kultivēšanas prasmes un izmanto projekta laikā izstrādātos materiālus mācību stundās.
Erasmus+ projekts "Back To Green" bija vērtīgs un nozīmīgs solis vides izglītības un sadarbības jomā, sniedzot skolēniem un skolotājiem iespēju ne tikai paplašināt zināšanas, bet arī praktiski izjust dabas aizsardzības nozīmīgumu globālā kontekstā. Projekts apliecināja, ka dažādu valstu kultūras un izglītības pieejas, kas vērstas uz ilgtspēju, var apvienot, lai kopīgi risinātu aktuālus vides jautājumus, radot ilgtspējīgāku nākotni nākamajām paaudzēm.
Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas īstenoto Erasmus+ Maza mēroga partnerības projektu “Atgriežamies pie zaļā” (Back To Green) Nr. 2022-1-LV01-KA210-SCH-000081038 līdzfinansēja Eiropas Savienība.
Foto: Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskola