Pārlekt uz galveno saturu
Skolotāja ar priecīgiem bērniem

Aktualizē Eiropas vērtības konferencē pedagoģijas mācībspēkam 

12.12.2024. 18:00
Jaunatne
eTwinning

Gada nogalē no 28. līdz 30. novembrim Budapeštā norisinājās konference “Pilsoniskās izglītības veicināšana topošajiem skolotājiem ar eTwinning”. Tajā piedalījās profesori, lektori un skolotāji, lai apbalvotu aktīvākās augstskolas un rastu risinājumus Eiropas vērtību mācīšanai. 

 

Koferences norise

Konference sākās ar profesores Martas Filepas (prof. Márta Fülöp) uzrunu “Eiropas vērtības: izaicinājums vai uzaicinājums, mācot pilsonisko līdzdalību.”Marta Filepa ir sociālās un kultūras psiholoģijas nodaļas vadītāja Ungārijas Pētniecības tīklā un zinātniskā konsultante. Viņa izcēla trīs būtisku vērtību kategorijas: struktūras vērtības (demokrātija, tiesiskums), pamata vērtības (cilvēktiesības, tolerance, dzīves cieņa) un procesuālās vērtības (solidaritāte, vienlīdzība, brīvība). Vērtības ir jāsaskaņo starp Eiropas valstīm, un jauniešu izpratne par tām veidojas ģimenē, skolā un medijos.

 

Filepa norādīja, ka demokrātija balstās uz konkurenci, bet tā jāapvieno ar sadarbību. Lai veicinātu izpratni par vērtībām, skolotājiem jāvada diskusijas, kas atklāj dažādus viedokļus. Diskusijām jāievēro cieņas normas un jāļauj apspriest emocionāli sarežģītas tēmas. Viņa uzsvēra skolotāju lomu šādu diskusiju vadīšanā, nodrošinot skaidras uzvedības normas, cieņpilnu attieksmi un konstruktīvu viedokļu apmaiņu.

 

Noslēgumā Filepa atgādināja, ka dzīvojam savstarpēji atkarīgā pasaulē, kur jebkura izvēle ietekmē citus. Tāpēc jauniešiem ir būtiski izprast šo realitāti. Profesores prezentācija akcentēja Eiropas vērtību nozīmi un izglītības lomu jauniešu sagatavošanā dzīvei daudzveidīgā pasaulē.

 

Pirmās dienas noslēgumā balva tika pasniegta Zagrebas Universitātei – aktīvākajai eTwinning augstskolai. Lai veicinātu konferences dalībnieku ciešāku sadarbību, vakarā klātienes konferences dalībnieki izspēlēja Ungārijas nacionālā atbalsta dienesta sagatavoto Actionbound spēli pilsētā, kurā dalībniekiem bija jāveic dažādi uzdevumi pilsētvidē.

 

Otrā diena sākās ar darbnīcām. Vienā no darbnīcām bija iespēja uzzināt ko vairāk par digitālo stāstu veidošanas principiem un izmēģināt vienu stāstu radīt uz vietas. Kādā citā darbnīcā iepazināmies ar dažiem mākslīgā intelekta rīkiem un to, kā tos izmantot eTwinning projektos un darbā ar studentiem. Tālāk sekoja divas sesijas, kurās dalībniekiem bija iespēja atrast sev partnerus eTwinning projektiem vai pētījumiem. 

 

Itālijas pieredze

Trešā diena sākās ar Itālijas universitātes pārstāves stāstījumu par Itālijas ceļu, iesaistot topošos pedagogus un augstskolas eTwinning aktivitātēs, īpašu uzmanību vēršot uz to, cik svarīga ir arī saistība ar skolām, kurās studenti iziet savas pedagoģiskās prakses. Profesore dalījās pieredzē par daudzveidīgām mācību formām, kuras tiek integrētas augstskolu programmās, lai iepazīstinātu studentus ar eTwinning. Īpaši izceļams ir pakāpeniskums, ar kādu studenti tiek iesaistīti eTwinning projektos, ar katru nākamo soli dodot studentiem lielāku autonomiju projektos, līdz studenti paši dibina savus projektus kopā ar skolēniem, ar kuriem viņi strādā prakses vietās. Profesore arī uzsvēra, ka vairāk jāstiprina eTwinning loma tajās mācību programmās un kursos, kuros tiek apgūtas pedagoģijas metodes, stundu plānošana un metodoloģija. Viņa atzina, ka šobrīd eTwinning tiek izmantots vairāk svešvalodu moduļos. Itālija arī gatavojas pastiprināti strādāt pie tā, lai eTwinning iesaistītos arī topošie vidējās izglītības skolotāji. 

 

eTwinning loma Eiropas vērtību stiprināšanā

Tālāk sekoja paneļdiskusija par Eiropas vērtību un pilsoniskās līdzdalības mācīšanu. Paneļdiskusijā piedalījās augstskolu mācībspēki no Vācijas un Beļģijas, kā arī Nacionālā atbalsta dienesta pārstāve no Polijas. 

 

Kāda ir eTwinning loma, lai stiprinātu tādas vērtības kā demokrātija, cilvēktiesības, kultūras daudzveidība un vides ilgtspēja?

eTwinning ir cieši saistīts ar šīm vērtībām jau pašā būtībā. Ir svarīgi dot iespēju studentiem piedzīvot šīs vērtības, jo būšana par aktīvu pilsoni prasa daudz drosmes. Šādi topošie skolotāji atrod savu identitāti un saprot, kuras ir viņu vērtības, par kurām viņi ir gatavi iestāties. 

 

Kuras kompetences būtu tās, uz kurām jākoncentrējas, mācot pilsonisko līdzdalību studentiem? Kā tas ir saistīts ar eTwinning?

Ļoti svarīgi ir apvienot dažādas programmas un mācīt šīs vērtības no dažādiem skatu punktiem, lai studentiem rastos skaidrāka kopaina, savstarpējās sakarības un veidotos labāka izpratne. eTwinning pievienotā vērtība ir tā, ka tā ir iespēja satikt cilvēkus no citām kultūrām un tā pārbaudīt savus stereotipus un gaisināt mītus. Lielākā vērtība ir komandas darbs un prasme strādāt komandā, jo šīs prasmes studentiem noderēs visā dzīvē. Vienots eTwinning modulis, kuru māca visās Eiropas augstskolās, būtu lielisks risinājums, lai mācītu kopīgas vērtības. Šobrīd augstskolās liels uzsvars tiek likts uz individualizāciju un vienu skolotāju klasē. Mums būtu aktīvāk jāmāca skolotājus sadarboties. Turklāt ne tikai kā to uzsākt, bet arī kā turpināt un novest līdz galam kopīgus uzdevumus.

 

eTwinning nākotne skolotāju izglītības programmās un mācot pilsonisko līdzdalību. Nacionālais un starptautiskais. Ko tas nozīmē būt skolotājam Eiropā?

eTwinning var būt lielisks rīks, lai risinātu globālas problēmas. Cik liela atbildība ir katram indivīdam, pārstāvot savu valsti, kāda tam ir ietekme un kā par to runāt skolā, runājot par politiķiem, sportistiem vai apspriežot aktuālos starptautiskos notikumus un pasākumus. Ilgtspējas kompetence skolotājiem. Pētījums pierādīja, ka skolotājiem ir labi attīstīta sistēmiskā domāšana, bet vāji attīstīta stratēģiskā pieeja.  Noslēgumā pieredzi var apkopot vienā atziņā – ja vēlies mainīt pasauli, strādā ar skolotājiem. 

 

 

Attēla autors un avots: Liderina no Getty Images, caur Canva.com