Pārlekt uz galveno saturu
Kā skolas stiprina pamatprasmes: ieskats Eiropas līmeņa konferencē Stambulā 

Kā skolas stiprina pamatprasmes: ieskats Eiropas līmeņa konferencē Stambulā 

04.12.2025. 14:00
Jaunatne

Novembra sākumā Stambulā, Turcijā norisinājās Eiropas līmeņa konference skolu līderiem un vadībai. Konferences saturs uzsvēra, ka pamatprasmju – lasītprasmes, matemātikas, zinātnes, digitālās pratības un pilsoniskās līdzdalības – attīstīšana ir visas skolas kopīga atbildība un būtisks nosacījums kvalitatīvai izglītībai. Kā arī nostiprināja domu, ka pamatprasmju attīstība prasa visas skolas iesaisti – no vadības līdz sadarbībai ar ģimenēm un kopienu. Stambulā notikusī konference pievērsa uzmanību skolu vadītāju lomai pamatprasmju stiprināšanā un eTwinning kā instrumentam skolu transformācijai.  

Latvija konferencē pārstāvēja divas pedagoģes – Daniela Bērziņa (Priekuļu pirmsskolas izglītības iestāde “Mežmaliņa”) un Edīte Sarva (Limbažu Valsts ģimnāzija). Ar būtiskāko no viņu pieredzes var iepazīties zemāk. 

Danielas Bērziņas skatījums uz konferenci

Dalība seminārā sniedza vērtīgas idejas gada tēmas “Prasmes dzīvei” kontekstā – paplašināju starptautiskos kontaktus, stiprināju komunikācijas prasmes, piedaloties praktiskās nodarbībās un diskusijās angļu valodā. Īpaši noderīga bija darbnīca “Zinātniskās domāšanas veicināšana skolas dzīvē”, kurā ieguvu septiņus konkrētus paņēmienus komandas sadarbības uzlabošanai, savstarpējai nodarbību vērošanai un atgriezeniskās saites sniegšanai. Šīs metodes plānoju izmēģināt savā darbā un iedrošināt kolēģus tās praktizēt.   Lielākais ieguvums bija klātienes tikšanās ar citu valstu skolu līderiem, kas sniedza iedvesmu, profesionālu atbalstu un motivāciju pašai izstrādāt pirmo eTwinning projektu (šobrīd idejas līmenī). Prātā ir arī paliekoša uzruna par  21.gs. analfabētismu, ko sniedza Anne Gilleran.   Seminārs man ir sniedzis iespēju nedaudz ielūkoties citu spēcīgu pirmsskolu vidē, sarunās ar citiem skolu līderiem esmu guvusi praktiskus piemērus kā stiprināt savu komandu un kā padarīt iestādi mūsdienīgāku un efektīvāku.  

Edītes Sarvas pieredze

Novembrī man bija lieliska iespēja piedalīties eTwinning organizētajās starptautiskajās mācībās, kas pulcēja skolu vadības komandu pārstāvjus no dažādām Eiropas valstīm. Intensīvā, profesionāli organizētā programma ļāva gan paplašināt redzesloku, gan iedvesmoties turpmākajam darbam skolā.  Darbnīcās iepazinu Dānijas skolu dārzu kustību un tās pieeju bērnu praktiskai dabas izziņai, kā arī metodes datos balstītu lēmumu pieņemšanā un zinātniskās domāšanas integrēšanā skolas ikdienā. Īpaši vērtīgas bija idejas mācību darba diferencēšanai un atbalsta sniegšanai skolēniem, kuriem tas nepieciešams.  Sarunās satikos ar skolu vadības komandas pārstāvjiem no dažādām valstīm, kuri risina līdzīgus izaicinājumus kā mēs Latvijā. Esmu īpaši priecīga par jauniem kontaktiem un iestrādēm turpmākajai sadarbībai: meža skolas pieredze Zviedrijā, mācību diferenciācija Nīderlandē, spēliskošana mācību procesā Beļģijā, labo darbu kopīga īstenošana Polijā un Itālijā, kā arī kopīga vides risinājumu meklēšana ar kolēģiem Horvātijā un Dānijā. Sarakstu varētu turpināt vēl un vēl – tik daudz iedvesmojošu ideju un cilvēku!  Mācību laikā dalījos arī ar savas skolas – Limbažu Valsts ģimnāzijas – pieredzi. Stāstīju par skolotāju un skolēnu paveikto projektā “Labo darbu BINGO”, kā arī piedalījos paneļdiskusijā par eTwinning lomu izglītības iestāžu attīstībā.  Foto: Edītes Sarva privātais arhīvs