Šī gada 18. septembrī norisinājās eTwinning Nacionālā atbalsta dienesta organizēts vebinārs, kurā Latvijas Universitātes profesore Antra Ozola iepazīstināja pedagogus ar jaunākajiem PIRLS 2021 pētījuma rezultātiem. Pasākums sniedza plašu ieskatu par lasītprasmes situāciju Latvijā un noderīgiem risinājumiem, kā stiprināt skolēnu tekstpratību.
Ko atklāja pētījums?
Rezultāti parādīja, ka Latvijas skolēnu vidējie sasniegumi lasītprasmē pēdējos gados samazinājušies. Kritums ir vērojams visās skolēnu grupās, ko, iespējams, ietekmēja gan pandēmija, gan straujā digitalizācija, gan pārejas posms Skola2030 ieviešanā. Vienlaikus Latvijas rādītāji joprojām pārsniedz starptautisko vidējo līmeni. A. Ozola uzsvēra, ka lasītprasmē būtiska ir izpratne, nevis ātrums vai skanīgums, tāpēc skolotāju uzdevums ir attīstīt skolēnu spēju saprast tekstu dažādos līmeņos. Piemērus, kā to varētu veikt, viņa demonstrēja arī vebinārā.
Plašāku informāciju par pētījumu (angļu valodā) var meklēt šeit: https://pirls2021.org/results
Kā arī Latvijas skolotājiem ir pieejams materiāls, ar kura palīdzību pārbaudīt savu skolēnu lasītprasmi: https://www.ipi.lu.lv/
Noderīgi padomi skolotājiem
Vebinārā dalībnieki saņēma praktiskus ieteikumus, kā ikdienas mācībās stiprināt skolēnu lasītprasmi. Piemēram:
- regulāri uzdot jautājumus, kas mudina skolēnus izdarīt secinājumus;
- izmantot gan drukātus, gan digitālus tekstus, lai trenētu prasmi orientēties dažādās informācijas vidēs;
- organizēt skolas iniciatīvas, kas rosina interesi par lasīšanu (kopīga lasīšana klasē, sarunas ar autoriem, skolēnu lasījumi vienaudžiem).
Kāpēc vērts noskatīties visu vebināru?
Tie, kas nepaguva piedalīties, var iegūt vērtīgas atziņas, noskatoties pilno ierakstu. Vebinārs ne tikai sniedz datus un analīzi par lasītprasmes situāciju Latvijā, bet arī praktiskus rīkus, ko skolotāji var izmantot jau rīt savās klasēs. Aicinām pedagogus skatīties vebināra ierakstu un izmantot ieteikumus mācību darbā, lai stiprinātu skolēnu lasītprasmi un radītu interesi par lasīšanu visa mūža garumā.
Vebināra materiāli un ieraksts meklējams eTwinning Latvija tīmekļvietnē.