Starptautiskais projekts “BioDebate” apvienoja skolēnus no Latvijas, Čehijas, Moldovas un Amerikas Savienotajām Valstīm, lai apgūtu Oksfordas stila debatēšanu, vienlaikus veicinot sadarbību, pētnieciskās prasmes un digitālo pratību. Projektā tika organizētas vienas sinhronas debates tiešsaistes tikšanās laikā starp Latvijas, Moldovas un ASV skolēniem, kā arī vienas asinhronas debates, kurās skolēni starptautiskās komandās debatēja kopīgotā tiešsaistes dokumentā.
Iesaistīto valstu skolotāji kopīgi izvēlējās tēmas un plānoja projektu, sazinoties e-pastos un tiešsaistes sanāksmēs. Skolotāji apmainījās ar materiāliem par Oksfordas stila debatēšanas mācīšanu, kā arī stratēģijām, kā palīdzēt skolēniem izvērtēt pierādījumus un veidot loģiskus argumentus.
Skolēni sāka ar debatēšanas struktūras un noteikumu apguvi, pēc tam strādāja gan savu valstu, gan starptautiskās komandās, lai meklētu uzticamus informācijas avotus, formulētu argumentus un ieņemtu debatētāju un tiesnešu lomas klases debatēs. Viņi vāca argumentus un pierādījumus par un pret ētiskajiem un zinātniskajiem aspektiem, kas saistīti ar ģenētiski modificētiem organismiem (ĢMO), un debatēja klasē, pilnveidojot savas argumentācijas un kritiskās domāšanas prasmes. Pēc vairākiem klases debatēm prasmīgākie debatētāji pārstāvēja savas skolas starptautiskās tiešsaistes debatēs, izmantojot kopīgi izveidotu informāciju un pētījumus. Papildus šīm sinhronajām debatēm tika organizētas arī asinhronās debates par skolēnu izvēlētu tēmu: “Vai tehnoloģiskie sasniegumi virzīs nākamo cilvēces evolūcijas posmu, vai tieši otrādi – kavēs turpmāku bioloģisko pielāgošanos?”. Šis formāts ļāva skolēniem no dažādām laika joslām aktīvi piedalīties, publicējot un komentējot argumentus vairāku dienu garumā. Tas veicināja padziļinātu iesaisti, rūpīgu izpēti un pārdomātu, ar faktiem pamatotu diskusiju starp skolēniem no dažādām valstīm. Projektā “BioDebate” kolēni uzlaboja spēju skaidri komunicēt sarežģītas idejas, kritiski domāt un pamatot savus apgalvojumus ar uzticamiem avotiem. Viņi iemācījās novērtēt dažādus viedokļus un iesaistīties cieņpilnā intelektuālā dialogā pāri valstu robežām.
Raksta autore: projekta “BioDebate” koordinatore, eTwinning vēstniece, Limbažu Valsts ģimnāzijas izglītības metodiķe Edīte Sarva