Pārlekt uz galveno saturu
Lindas Muižnieces-Slesares darbnīca “Projekta publicitātes veidošana” – “eTwinning Skolu” domnīca 

Lindas Muižnieces-Slesares darbnīca “Projekta publicitātes veidošana” – “eTwinning Skolu” domnīca 

27.06.2025. 13:00
Jaunatne
eTwinning

2025.gada 17.jūnijā Igatē domnīcā tikās gandrīz 40 pedagogi no 18 izglītības iestādēm, kuras ieguvušas “eTwinning Skolas” statusu. Pedagogi mācījās cits no cita,  diskutēja par to, kā labāk veidot skolas eTwinning komandu, kā jēgpilni savienot “Erasmus+” un eTwinning projektus, kāpēc, kur  un kā stāstīt par paveikto, kā arī to, kā veidot skolas vidi un kopienu tā, lai visi iesaistītie droši izmantotu IKT risinājumus darbam un mācībām. Domnīcas otrajā dienā dalībnieki apmeklēja Limbažu Valsts ģimnāziju un tikās ar tās skolotājiem. 

 

Lai palīdzētu topošajām “eTwinning Skolām”, aicinām iepazīties ar galvenajām atziņām no katras darbnīcas. 

 

Darbnīca “Komandas veidošana” 

Darbnīca “eTwinnig un “Erasmus+” sinerģija” 

 

Projekta publicitātes veidošana

Darbnīcas sākumā dalībnieki dalījās pārdomās par to, kāpēc ir svarīgi stāstīt par paveikto projektos un kādu ieguvumu tas sniedz skolēniem, skolotājiem un izglītības iestādei.  Tika analizēti dažādi informācijas kanāli un to piemērotība dažādiem mērķiem. Linda uzsvēra, ka būtiski ziņu veidošanas procesā iesaistīt skolēnus – viņu viedoklis sabiedrībai ir saistošs, turklāt skolēniem var uzticēt dažādus uzdevumus, kas ļauj attīstīt prasmes un vienlaikus atvieglo skolotāja darbu. 

 

Sociālie mediji

Sociālie mediji ir piemēroti ātrai informācijas apmaiņai un ērtai ziņu izplatīšanai. Tie veicina lasītāju iesaisti – iespējams pievienot emocijzīmes, komentārus un dalīties ar saturu.  Ziņas var būt arī izglītojošas, piemēram, publicējot infografikas ar svarīgāko informāciju saprotamā un vizuāli pievilcīgā formā. Efektīvi ieraksti mudina uz konkrētu rīcību: nobalsot, apmeklēt tīmekļvietni, dalīties ar ierakstu u.c. 

 

Izaicinājumi sociālajos medijos:

  • Ne visiem vecākiem un skolēnu ģimenes locekļiem ir sociālo tīklu profili 
  • Informāciju ir grūtāk atrast pēc laika 
  • Ziņas adresātus var sasniegt novēloti 

Skolas tīmekļvietne

Skolām, kurām ir sava tīmekļvietne, to noteikti ieteicams izmantot projektu publicitātei un lai dalītos ar paveikto. Tas veicina regulāru vecāku ieskatīšanos lapā un uzmanības pievēršnau arī citai svarīgai informācijai. 

 

Ieguvumi:

  • Lapa jau ir pazīstama skolēnu vecākiem 
  • Tajā publicētā informācija tiek uztverta kā uzticama 
  • Parasti tai ir skaidra struktūra, kur projektiem ir atvēlēta sava sadaļa 
  • Specifisku saturu iespējams vieglāk sameklēt arī pēc ilgāka laika 
  • Saturs tiek indeksēts Google meklētājā 

Pašvaldības un izglītības pārvaldes tīmekļvietnes

Skolas projektus iespējams popularizēt arī caur pašvaldības vai izglītības pārvaldes oficiālajiem kanāliem. Informācija jānosūta komunikācijas vai sabiedrisko attiecību speciālistiem, kuru kontaktinformācija atrodama tīmekļvietnes sadaļā "Kontakti". 

 

Kāpēc to darīt:

  • Šīs vietnes apmeklē plašāka auditorija, ne tikai konkrētās skolas vecāki. Sniegtā informācija var būt viens no iemesliem, kāpēc kāds izvēlas savu bērnu sūtīt tieši uz jūsu iestādi. 
  • Palielinās skolas atpazīstamība novadā. 
  • Nodrošina bezmaksas publicitāti. 

Vietējie mediji

Vēl viens būtisks sabiedrotais projektu rezultātu un pieredzes izplatīšanā ir vietējie mediji – laikraksti, reģionālā televīzija u.c. 

 

Kāpēc vērsties pie medijiem:

  • Sabiedrība tiek informēta par skolas aktivitātēm. 
  • Potenciālajiem skolēniem un viņu vecākiem rodas lielāka interese. 
  • Mediji nereti paši veic intervijas, fotografēšanu vai filmēšanu, tādejādi samazinot darbu skolotājam. 
  • Tiek nodrošināta bezmaksas reklāma. 

Ziņas vizuālais noformējums

Linda uzsvēra vairākas būtiskas lietas saistībā ar ziņas vizuālo izskatu: 

  • Labs dizains ir ātri un skaidri uztverams – tam jāatbild uz jautājumiem “kas?”, “kur?”, “kad?” 
  • Jākoncentrējas uz svarīgāko. Ja viss ir svarīgs, nekas nav svarīgs. 
  • Pietiek radīt interesi, ne vienmēr jāatklāj viss uzreiz. 
  • Ieteicams izmantot jau gatavas Canva veidnes, kuras jau veidotas ņemot vērā galvenos dizaina elementus. 
  • Logotipu lietošana veicina atpazīstamību un ļauj ziņā būt lakoniskākiem. 
  • Cilvēku sejas attēli piesaista uzmanību. 

Rakstiem medijiem ieteicams izvēlēties vienu fokusu. Svarīgākā informācija jāiekļauj raksta sākumā. Vērts uzdot sev jautājumu: Kāpēc tas būtu jāzina citiem?  Darbnīcas laikā dalībniekiem bija iespēja praktiski veidot ziņas Canva rīkā un saņemt Lindas atgriezenisko saiti. Tāpat tika izmēģināta rakstu sagatavošana, izmantojot mākslīgo intelektu (MI). 

 

Mākslīgā intelekta izmantošana rakstu veidošanā

Galvenie ieteikumi:

  • Norādi MI vēlamo raksta garumu un mediju veidu! 
  • Sniedz konkrētus datus un mērķauditorijas aprakstu! 
  • Lūdz piedāvāt virsrakstus! 
  • Neievieto ģeneratīvajā MI sensitīvu vai personīgu informāciju! 
  • MI izveidoto tekstu pārkopē dokumentā, pārskati un pielāgo savām vajadzībām! 

Sadarbība ar medijiem

Darbnīcas noslēgumā Linda dalījās pieredzē par komunikāciju ar vietējiem medijiem. 

 

Ieteikumi:

  • Identificē visus vietējos medijus – izglītības pārvaldes un pašvaldības lapas, televīziju, radio un drukātos medijus! 
  • Saglabā kontaktus e-pastu failā turpmākai izmantošanai 
  • Nebaidies sūtīt informāciju par projektiem! 
  • Mediju pārstāvjus aicini arī klātienē uz pasākumiem! 
  • Ziņu un fotogrāfijas pievieno e-pastam kā pielikumu! 

Noslēgumā darbnīcā secināja, ka projektu publicitāte palīdz ne tikai celt skolas tēlu, bet arī stiprina kopienas iesaisti un skolēnu līdzdalību. Veidojot ziņas pārdomāti un regulāri, tās kļūst par vērtīgu ieguldījumu skolas attīstībā.