12.11.2025. 10:00
Jaunatne
No 8. septembra līdz 31. oktobrim norisinājās Eiropas skolu sadarbības tīkla eTwinning organizēta kampaņa “Prasmes dzīvei”, kuras laikā pedagogiem piedāvāja iespēju papildināt ziņāšanas par lasītprasmi un digitālo pratību. Visi kampaņas laikā publicētie materiāli un vebināru ieraksti ir pieejami eTwinning Latvija tīmekļvietnē un sociālajos medijos.
Kampaņas laikā Latvijā reģistrēti 62 nacionāli un starptautiski projekti, kuri tiks īstenoti Latvijas izglītības iestādēs. Latvijas skolotāji ir iesaistījušies arī 53 starptautiskos projektos, ko dibinājuši citu valstu pārstāvji. Savas zināšanas pilnveidojuši 1226 Latvijas un ārzemju pedagogi deviņos profesionālās kompetences pilnveides pasākumos, projektu partneru tirdziņos un vebināros.Līdzdalība kopienās, skolā un klasēs
Par lasītprasmi un digitālajām prasmēm var domāt kā par pamatu, kas palīdz skolēniem veiksmīgi mācīties, saprast pasauli un attīstīties kā personībām. Šīs prasmes neveidojas pašas no sevis – tās jāattīsta mērķtiecīgi, dodot bērniem iespēju mācīties domāt, saprast un izmantot informāciju dažādos veidos. Izglītības iestādes ir vieta, kur skolēni var apgūt prasmes, kas nepieciešamas gan mācībām, gan dzīvei. Lai stiprinātu pedagogu zināšanas un sniegtu praktiskus risinājumus, eTwinning kampaņas “Prasmes dzīvei” ietvaros piedāvāja vebināru ciklu, kas veltīts lasītprasmes un digitālo prasmju attīstīšanai. Kampaņu ievadīja vebinārs, kurā Latvijas Universitātes profesore Antra Ozola iepazīstināja ar PIRLS 2021 pētījuma rezultātiem un dalījās ar idejām, kā skolā veicināt skolēnu tekstpratību. Viņa uzsvēra, ka lasītprasme nav tikai vārdu atpazīšana, bet izpratne par tekstu un spēja to pielietot. Savukārt Dr. paed. Sandra Zariņa no Daugavpils Universitātes vadīja vebināru par lasīšanas stratēģijām digitālajā laikmetā, kurā pedagogi uzzināja, kā mācīt skolēniem kritiski vērtēt informāciju un izmantot dažādas lasīšanas pieejas. Neatņemama sastāvdaļa, lai mācītos, ir arī pieredze. Piedāvājām pieredzes apmaiņas vebināru, kurā skolotājas Inta Ukstiņa, Aija Kārkliņa un Solvita Vencjuna dalījās ar eTwinning projektu piemēriem, kuros lasītprasme tiek attīstīta radoši un ar prieku. Skolēni veidoja grāmatas, iestudēja pasakas un darbojās starptautiskās komandās, mācoties sadarboties un izteikt savas domas.- Vebinārs “Lasītprasme un tekstpratība sākumskolās Latvijā: situācija un metodiskie ieteikumi” (Antra Ozola).
- Vebinārs “Lasīšanas stratēģijas tekstpratības attīstīšanai digitālajā laikmetā” (Sandra Zariņa)
- Vebinārs “Lasītprasme: eTwinning projektu pieredze” (Inta Ukstiņa, Aija Kārkliņa, Solvita Vencjuna)
- Lekcija “Kā stāstus un radošo rakstīšanu izmantot dažādos mācību priekšmetos?” (Inga Pizāne)
- Darbnīca “MI Lēciena darbnīca: no vaicājumiem līdz praksei” (Līa Otsa un Kadi Rohelpū)
Projektu plānošana
Lai palīdzētu pedagogiem veiksmīgāk uzsākt projektu plānošanu un ieviešanu savās izglītības iestādēs, kampaņas laikā norisinājās arī projektu partneru tirdziņi dažādās vecuma grupās. Tirdziņu laikā pedagogiem piedāvāja jau gatavas sadarbības projektu idejas, kuras aizņemties un pielāgot savām vajadzībām. Šīs idejas apskatāmas eTwinning Latvijas sociālajos medijos un tīmekļvietnē.Noderīgi materiāli projektu plānošanai
- Pirmā eTwinning projekta palīdzības komplekts
- eTwinning projekta koordinatora ceļvedis
- eTwinning projekta rokasgrāmata
- Projekta plānošanas lapa
- Projekta aktivitāšu kartītes palīdzēs, veidojot laika un aktivitāšu plānu. Komplektā ietvertas 10 dažādas aktivitātes, kuras skolotāji bieži izmanto savos eTwinning projektos.
- Projekta plānošanas kartītēs ir atspoguļoti projekta plānošanas posmi no mūsu projektu rokasgrāmatas un tām papildus ir pievienoti arī 3 projektu plānu piemēri dažādiem vecumposmiem.
- IKT rīku špikeris
- Inforgrafiks, kurā apkopoti pēdējo gadu aktuālākie vebināru ieraksti par IKT rīkiem un to izmantošanu
- Pamācības darbam eTwinning platformā