Pārlekt uz galveno saturu
Skolēnu līdzdalība darbībā: praktiski padomi un metodes skolā un kopienā 

Skolēnu līdzdalība darbībā: praktiski padomi un metodes skolā un kopienā 

04.11.2024. 20:00
Jaunatne

eTwinning rudens kampaņas “Skolēnu līdzdalība skolās un pirmsskolās” ietvaros norisinājās noslēdzošais vebinārs “Skolēnu līdzdalība klasēs, skolā, vietējā kopienā: metodes un paņēmieni no neformālās izglītības”. Vebināru vadīja Linda Ulāne, neformālās izglītības mācību vadītāja, Dr. Klauns un brīvprātīgā Liepājas cietumā. Viņa dalījās par to, ko nozīmē līdzdalība atšķirīgās mērķgrupās, kā arī ar līdzdalības veicināšanas metodēm, ko viņa izmantojusi savā darbā ar jauniešiem. 

 

Par vebināru 

Skolēnu līdzdalība ir ne tikai teorētisks jēdziens, bet dzīva prakse, kas sniedz jauniešiem iespēju ietekmēt savas skolas un kopienas dzīvi, pieņemt lēmumus un uzlabot ikdienu gan sev, gan apkārtējiem. Vebinārā “Skolēnu līdzdalība klasē, skolā, vietējā kopienā: metodes un paņēmieni no neformālās izglītības” tika sniegtas gan praktiskas metodes, gan iedvesmojoši piemēri, kas jebkuram skolotājam var palīdzēt attīstīt skolēnu līdzdalības iespējas. 

 

Vebināra vadītāja Linda Ulāne uzsvēra, ka līdzdalība nav tikai iesaistīšanās, bet arī resursi, prasmes un tiesības, kas jauniešiem nepieciešami, lai izteiktu savas domas un veidotu pozitīvas pārmaiņas. Kā motivēt skolēnus piedalīties? Kā palīdzēt viņiem rast pašiem savu vietu klasē un sabiedrībā? Visbiežāk atbildes uz šiem jautājumiem var rast ar Rodžera Hārta (Roger Hartlīdzdalības kāpņu vai līdzdalības zieda palīdzību, tomēr arī šajos modeļos ir nianses. Plašāk par to, ko tieši šie modeļi nozīmē, klausies vebinārā. 

 

Lai padziļināti izprastu skolēnu motivāciju, Linda iepazīstināja arī ar dažādiem spēlētāju tipiem jeb jauniešu motivācijas profiliem, kurus veidojis Ričards Elans Bārtls (Richard Allan Bartle).  Šie tipi veidoti balstoties uz spēļu teoriju, taču ir piemērojami dažādās vidēs un grupās, jo katrs cilvēks ir motivēts kaut kam un meklēs iespējas savas vajadzības piepildīt. Kuram tipam atbilst jūsu skolēni? Šī izpratne ļauj labāk pielāgot aktivitātes un metodes, lai katrs skolēns atrastu savu ceļu līdzdalībā. 

 

Noderīgi resursi 

Dalībniekiem tika piedāvātas arī praktiskas vietnes un rīki, kā Participation Pool un SALTO-Youth Toolbox, kas piedāvā neskaitāmas idejas un resursus darbam ar jaunatni. Šie rīki ļauj gan skolotājiem, gan skolēniem aktīvi līdzdarboties, meklēt radošus risinājumus un iesaistīties vietējās kopienas dzīvē. Noteikti ieskaties arī JSPA materiālos, kurus atradīsi prezentācijā.  

 

Ja vēlaties uzzināt, kā skolēni var kļūt par aktīviem savas klases un skolas veidotājiem, kā arī saņemt praktiskus padomus, kā izmantot neformālās izglītības metodes ikdienā, noskatieties šo iedvesmojošo vebināru. Iesaistīt skolēnus patiesi jēgpilnā līdzdalībā var būt vieklāk, nekā domā! 

 

Vebināra materiāli un ieraksts

L.Ulānes prezentācija – lejupielādē un seko līdzi (PDF).

Citu vebināru ierakstus meklē: 

“Kā veicināt skolēnu līdzdalību: privātās pamatskolas DOMDARIS pieredze” 

 

Skolēni skolā ne tikai apgūst akadēmiskās zināšanas, bet arī attīsta spēju izrādīt iniciatīvu, veikt pārmaiņas un līdzdarboties to īstenošanā. Privātās pamatskolas DOMDARIS līdzīpašniece un direktore Dace Jaundāldere – Dātava dalīsies pieredzē par to, kā skolotāji DOMDARĪ atbalsta skolēnu idejas un iniciatīvas, ļaujot viņiem sajust atbildību un piederību skolas kopienai, kā arī saprast, ka ar labu komandu un atbalstu no pieaugušajiem, arī ārpus skolas dzīvē iespējams risināt sarežģītus jautājumus. 

 

eTwinning starptautisko sadarbības projektu pieredze par skolēnu līdzdalību” 

 

Vai esi domājis, kā tieši līdzdalība un Eiropas vērtības iekļaut eTwinnig projektos? Piedalies pieredzes apmaiņas vebinārā, kurā skolotājas no Latvijas, Igaunijas un Lietuvas dalīsies pieredzē ar veiksmes stāstiem, kā šīs tēmas iekļautas eTwinning projektos un kādi ieguvumi no tā bijuši skolēniem un skolotājiem. Vebināra izskaņā dalībniekiem būs iespēja apmainīties ar kontaktiem ar citiem skolotājiem no Baltijas, lai atrastu sev projekta partnerus no kaimiņvalstīm, tādēļ aicinām pirms vebināra apdomāt kādu savu projekta ideju. Darba valoda – angļu.