Pārlekt uz galveno saturu
Četras personas stāv pie koka, daba, zaļas pļavas

BioSustainED: skolotāju prasmju pilnveide bioloģiskās daudzveidības mācīšanā

09.09.2025.
Izglītība un mācības
Maza mēroga partnerības
Google dažādos rakstības stilos, veidos

2024. gadā biedrība “Dabas izpētes un vides izglītības centrs” sadarbībā ar Lietuvas biedrību “Miško Briedžio mokykla” īstenoja Erasmus+ Maza mēroga partnerības projektu “BioSustainED: skolotāju prasmju pilnveide bioloģiskās daudzveidības jomā”.

 

Projekts tika īstenots, lai sniegtu vidusskolas skolotājiem zināšanas un prasmes, kas palīdzētu sekmīgi integrēt bioloģiskās daudzveidības un dabas aizsardzības tēmas mācību procesā.

 

Projekta veiksmīgai realizēšanai un tā mērķa sasniegšanai tika īstenots plašs aktivitāšu kopums, īpašu uzmanību pievēršot komunikācijai starp partneriem un mērķa grupām:

  • Facebook kampaņa raisīja skolotāju interesi ne vien Latvijā un Lietuvā, bet arī plašāk Eiropā.
  • Pasākumi skolotājiem veicināja izpratni par bioloģiskās daudzveidības nozīmi un deva iespēju dažādu mācību priekšmetu skolotājiem pievērsties dabas aizsardzības jautājumiem.
  • Mācību materiāli tika veidoti tā, lai tie ne tikai sniegtu zināšanas, bet arī palīdzētu skolēniem apzināties dabas vērtības un attīstītu atbildīgu attieksmi pret vidi.

BioSustainED projekta ietvaros tika izstrādāta un izplatīta rokasgrāmata skolotājiem Latvijā un Lietuvā: “Metodiskās vadlīnijas bioloģiskās daudzveidības mācīšanai skolā” (paredzēta 10.-12. klašu skolotājiem)”. Tajā apkopoti praktiski vingrinājumi bioloģiskās daudzveidības izpētei un integrēšanai gan mācību stundās, gan ārpusklases darbā. Projekta komanda izstrādāja 45 stundu profesionālās pilnveides programmu skolotājiem “Holistiska pieeja bioloģiskās daudzveidības mācīšanai vispārējā vidējā izglītībā Latvijā vai ģimnāzijās Lietuvā (10.-12. klase)”.  Izstrādāto materiālu (rokasgrāmas un programmas) aprobācija notika šim mērķim paredzētajos pasākumos.

 

Projekts apliecināja, ka starptautiskā sadarbība būtiski paplašina iespējas izstrādāt inovatīvus metodiskos materiālus. Apvienojot Latvijas un Lietuvas pieredzi, bija iespējams aplūkot izaicinājumus no dažādiem aspektiem. Partnerība šī projekta ietvaros deva iespēju papildināt katra partnera kompetences gan projekta ieplānoto rezultātu sasniegšanai, gan projekta sekmīgai administrēšanai.

 

Projekta laikā partneri pastāvīgi dalījās ar informāciju un pieredzi, kas ļāva vienam no otra mācīties un labāk izprast abu valstu izglītības sistēmas. Sadarbība bija ļoti raita un ieinteresēta – Lietuvas partneris deva savu lielo praktisko pieredzi darbā ar skolotājiem un nodarbību vadīšanā, savukārt Latvijas partneris vairāk pievienoja teorētiskās zināšanas un jaunākos pētījumus.Projekta partneriem, bija pastāvīgs dialogs ar dažādām projekta mērķa grupām, jo mūsu galvenā prioritāte bija izstrādāt materiālus un organizēt pasākumus, kas būtu lietderīgi.

 

Projekta galvenā mērķa grupa – vidusskolas skolotāji – ieguva iespēju:

  • padziļināt zināšanas par bioloģisko daudzveidību un aktuālajām tendencēm,
  • apgūt metodes, kā integrēt dabas aizsardzības koncepcijas citos mācību priekšmetos,
  • attīstīt izpratni par personīgajām attiecībām ar dabu un ilgtspējīgu izglītību.

Ar projekta rezultātiem var iepazīties: https://miskobriedis.lt/edu-medziaga-bio

 

 

Erasmus+ projektu Nr. 2023-2-LV01-KA210-SCH-000170510 “BioSustainED: skolotāju prasmju pilnveide bioloģiskās daudzveidības jomā” koordinēja Dabas izpētes un vides izglītības centrs (Latvija) sadarbībā ar biedrību “Miško Briedžio mokykla” (Lietuva), un to līdzfinansēja Eiropas Savienība.

 

Skolotāji klasē

Foto: Dabas izpētes un vides izglītības centrs