No 2022. līdz 2024. gadam J. Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzija īstenoja Erasmus+ Sadarbības partnerību projektu “Interactive and Inclusive Cultural Heritage” (“Interaktīvs un iekļaujošs kultūras mantojums”). Projektā piedalījās arī partneri no Spānijas, Portugāles, Igaunijas un Ungārijas. Tā galvenais mērķis bija veicināt kultūras mantojuma pieejamību ikvienam, īpaši cilvēkiem ar invaliditāti.
Divu gadu laikā piecu valstu partnerība radīja digitālus rīkus tūrisma izzināšanai, vienlaikus sekmējot iekļaujošu izglītību un starpkultūru sadarbību.
No idejas līdz inovācijai: kāpēc šāds projekts bija nepieciešams?
Projekts aktualizēja būtisku problēmu – mazpilsētās tūrisma informācija bieži vien ir pieejama tikai drukātā formātā un nav pielāgota cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Lai risinātu šo izaicinājumu, projekta laikā tika izstrādāts mūsdienīgs, digitāls un iekļaujošs risinājums – interaktīvas pilsētu iepazīšanas spēles, kas pieejamas ActionBound lietotnē.
Skolēni un skolotāji no visām partnervalstīm kopīgi izstrādāja, testēja un uzlaboja vairāk nekā 20 digitālās spēles, pielāgojot tās cilvēkiem ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem.
Starptautiska sadarbība un praktiska pieredze
Projekta laikā notika piecas skolēnu mobilitātes un viena skolotāju tikšanās. Katrā valstī dalībnieki piedalījās darbnīcās par iekļaušanu, tūrismu un kultūras mantojumu. Skolēni darbojās starptautiskās komandās, izzināja partnerpilsētas un testēja spēles, simulējot dažāda veida invaliditāti.
Projekta ietvaros tika radīti arī unikāli radoši darbi – dziesmas un video zīmju valodā, apsveikuma kartītes Braila rakstā u.c.
Šī bija iespēja mācīties vienam no otra – gan pieredzējušām Erasmus+ skolām, gan tiem, kuri šādā projektā iesaistījās pirmo reizi.
Izstrādātie projekta rezultāti, kas pieejami ikvienam:
- 23 ActionBound spēles, no kurām piecas pielāgotas cilvēkiem ar īpašām vajadzībām;
- Pedagoģiskā rokasgrāmata skolotājiem, kā izmantot spēles mācību procesā;
- Video “This is my life” – stāsts par cilvēku ar īpašām vajadzībām ikdienu, iekļaušanu un starpkultūru izpratni;
- Dziesma zīmju valodā “Count on me” – projekta simboliskā himna;
- Ziemassvētku kartītes Braila rakstā un video sveicieni zīmju valodā;
- E-grāmata ar spēļu aprakstiem, pieejama arī tūrisma centros;
- Video “How caring are we?”, akcentējot līdzjūtības un sapratnes nozīmi;
- Kopienas iesaiste – vairāk nekā 1000 cilvēku jau ir izmēģinājuši spēles, un tās tiek aktīvi integrētas skolās, muzejos un tūrisma centros.
Ilgtermiņa ietekme un turpinājums
Erasmus+ projekta rezultāti atstājuši ilgtermiņa ietekmi gan izglītības iestādēs, gan sabiedrībā kopumā. Spēles integrētas skolas mācību procesā – tās tiek izmantotas vēstures, ģeogrāfijas un CLIL stundās, kā arī prezentētas citu Erasmus+ projektu partneru vizīšu laikā.
Tās pieejamas arī tūrisma informācijas centru apmeklētājiem kā alternatīva kultūras izziņas forma. Skolotāji turpina dalīties ar iegūtajiem rezultātiem un pieredzi semināros un praktiskās darbnīcās, kā arī aktīvi piedalās jaunos Erasmus+ un eTwinning projektos – īstenojot skolēnu grupu mobilitātes un personāla darba ēnošanas vizītes.
Semināri, izplatīšanas pasākumi un eTwinning aktivitātes – projekta neatņemama sastāvdaļa:
- Projekta noslēgumā katrā partnervalstī notika plaši rezultātu izplatīšanas pasākumi – tajos skolēni no citām skolām spēlēja projektā izstrādātās spēles, un katrā valstī piedalījās teju 100 dalībnieku.
- Visi projekta rezultāti tika prezentēti gan savās skolās, gan plašākai sabiedrībai – vecākiem, skolēniem, skolotājiem un citiem interesentiem.
- Partneri rīkoja informatīvus seminārus un darbnīcas, tostarp arī ārpus savām valstīm – piemēram, LATE semināros un eTwinning vebināros.
- Projekta rezultāti tika integrēti eTwinning platformā, padarot tos pieejamus plašai skolotāju kopienai visā Eiropā.
Informācija par projektu, izstrādātās spēles un citi noderīgi materiāli ir pieejami bez maksas projekta mājaslapā un sociālajos medijos (Instagram, TikTok: @culturalheritage2223).
Erasmus+ Sadarbības partnerību projekts Nr. 2022-1-LV01-KA220-SCH-000087211 “Interactive and Inclusive Cultural Heritage” (“Interaktīvs un iekļaujošs kultūras mantojums”) tika īstenots no 2022. līdz 2024. gadam un to līdzfinansē Eiropas Savienība.
Foto: J. Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzija