Pārlekt uz galveno saturu
ES prioritātes profesionālajā izglītībā

Aicinām piedalīties tiešsaistes pasākumā par Eiropas Savienības prioritātēm profesionālajā izglītībā

26.09.2025. 12:52
Izglītība un mācības
Profesionālā izglītība

2025. gada 9. oktobrī plkst. 15.00–16.30 (pēc Latvijas laika) notiks Eiropas Profesionālās izglītības attīstības centra (Cedefop) organizēts tiešsaistes pasākums “Eiropas Savienības prioritātes profesionālajā izglītībā un apmācībā – no Osnabrikas līdz Herningai”. Pasākumā piedalīsies politikas veidotāji, izglītības un darba tirgus pārstāvji, eksperti un praktiķi no visas Eiropas. Tā būs platforma pieredzes apmaiņai, sadarbības stiprināšanai un nākotnes prioritāšu noteikšanai profesionālajā izglītībā.

 

Reģistrācija un plašāka informācija Cedefop mājaslapā.

 

Profesionālā izglītība un apmācība pēdējos gados Eiropā kļuvusi par vienu no nozīmīgākajām politikas jomām, kas stiprina sabiedrības ilgtspēju, veicina ekonomikas konkurētspēju un paplašina cilvēku iespējas darba tirgū. 2020. gadā pieņemtā Eiropas Savienības (ES) Padomes rekomendācija par profesionālo izglītību ilgtspējīgai konkurētspējai, sociālajam taisnīgumam un noturībai kopā ar Osnabrikas deklarāciju iezīmēja jaunu posmu sadarbībā šajā jomā.

 

2025. gada 12. septembrī Herningā tika pieņemta jauna deklarācija par pievilcīgu un iekļaujošu profesionālo izglītību un apmācību, kas paredz stiprināt konkurētspēju un radīt kvalitatīvas darbavietas 2026.–2030. gadā. Tā turpina Osnabrikā iesākto darbu, vienlaikus izvirzot jaunas prioritātes un uzdevumus, balstoties līdzšinējā pieredzē un aktuālajos izaicinājumos.

 

Herningas deklarācijas galvenie mērķi:

  • Stiprināt profesionālās izglītības un apmācības nozīmi, kvalitāti un pievilcību, ņemot vērā digitālās, zaļās un demogrāfiskās pārmaiņas Eiropā.

  • Veicināt ciešāku sadarbību starp profesionālo izglītību, darba tirgu un sociālajiem partneriem.

  • Palielināt sociālo iekļaušanu un vienlīdzīgu piekļuvi izglītībai.

  • Atbalstīt mobilitāti, inovācijas un mūžizglītību, īpaši uzsverot STEM jomas un profesijas, kas ir būtiskas zaļajai un digitālajai pārejai.

  • Risināt skolotāju un pasniedzēju trūkumu, uzlabojot viņu profesionālo attīstību un darba apstākļus.

Plašāka informācija par Herningas deklarāciju pieejama šeit.  

Latvija, izvērtējot savus galvenos uzdevumus, īpaši izceļ ciešāku sasaisti ar darba tirgus vajadzībām, mācību programmu kvalitāti un pedagogu kompetenci. Nacionālā līmenī tiek ieviesta absolventu monitoringa sistēma un stiprināti sadarbības tīkli starp izglītības iestādēm un uzņēmumiem, lai efektīvāk reaģētu uz ekonomikas pārmaiņām.

 

Īpaša uzmanība tiek pievērsta darba vidē balstītu mācību pieejas pilnveidei, individuālāku programmu izstrādei un nozaru ekspertu padomju darbam, kas palīdz profesionālajā izglītībā iekļaut darba tirgus prognozes. Tāpat tiek uzsvērts, ka profesionālās izglītības kvalitāte ir cieši saistīta ar pedagogu kvalifikāciju, tādēļ būtiska nozīme ir pasākumiem skolotāju un mācībspēku profesionālajai attīstībai.

 

Latvija aktīvi piedalās arī Eiropas līmeņa diskusijās, atbalstot Herningas deklarāciju un īpaši izceļot profesionālās izcilības centru tīkla nozīmi. Šie centri kļuvuši par nozīmīgu inovāciju un reformu virzītājspēku, kas stiprina sadarbību starp valstīm un reģioniem. Vienlaikus Latvija uzsver nepieciešamību turpināt Osnabrikas deklarācijas īstenošanu un izstrādāt jaunu Eiropas profesionālās izglītības stratēģiju, ietverot arī tādas iniciatīvas kā Eiropas Komisijas Prasmju savienība.

 

Cedefop, kas katru gadu apkopo informāciju no sava ekspertu tīkla profesionālajā izglītībā (ReferNet), analizē vairāk nekā 400 pasākumus un reformas visās ES dalībvalstīs, kā arī Norvēģijā un Islandē. Analīze rāda, ka galvenie virzieni Eiropā ir:

  • profesionālās izglītības programmu modernizācija, sasaistot tās ar darba tirgus un tehnoloģiju attīstību,

  • pārkvalifikācijas un prasmju pilnveides iespēju nodrošināšana,

  • mūžizglītības un karjeras atbalsta stiprināšana,

  • digitālo tehnoloģiju integrācija mācībās,

  • atbalsts neaizsargātām iedzīvotāju grupām, nodrošinot izglītības pieejamību un iekļaušanu.