Projekta “Let’s get to know the ethnographic signs!” mērķis bija stiprināt nacionālo, valstisko un personisko piederību, iepazīstot Latvijas nemateriālo kultūras mantojumu – rakstu zīmes. Mūsu uzdevums ir saglabāt šīs zināšanas un nodot tās tālāk nākamajām paaudzēm, lai zīmju nozīme un to maģiskais spēks, ko tām piešķīra senlatvieši, nepazustu un nekļūtu tikai par skaistu dizaina rotājumu.
Projekta partneri bija no Latvijas un Polijas, un sadarbība sākās, izmantojot Eiropas Skolu izglītības portālu (ESEP). Šis projekts pierādīja, ka arī pirmsskolas vecuma bērni spēj uzņemties aktīvu lomu visos projekta posmos. Bērni ne tikai paši izvirzīja idejas un piedāvāja aktivitātes, bet arī vienojās par galaproduktu un sastādīja domu karti ar īstenojamajiem uzdevumiem. Viņu radošās iniciatīvas rezultātā tapa dažādas aktivitātes – dziesmu dziedāšana tiešsaistē kopā ar partneriem, digitālo spēļu spēlēšana, tērpu veidošana ar rakstu zīmēm u.c.
Projekta laikā bērni izmantoja Wordwall, Genially, LearningApps, JigsawPlanet un Bee-Bot rīkus, lai iepazītu latviešu un poļu tautas rakstu zīmes. Ar Google Maps palīdzību viņi atrada, kur atrodas partneru iestādes, un izpētīja, kā izskatās to apkārtne.
Projekts bija cieši saistīts ar ikdienas mācību procesu, tāpēc bērni iepazina rakstu zīmes visdažādākajos veidos – tās meklēja apkārtējā vidē, zīmēja, aplicēja, veidoja no dažādiem materiāliem, pierakstīja un lasīja to nosaukumus. Viņi arī mācījās fotografēt savus darbus, lai izmantotu tos projekta galaprodukta izveidē.
Galvenais rezultāts bija atmiņas spēle ar visu partneru veidotām rakstu zīmēm, kas pieejama arī digitālā formātā. Projekta noslēgumā notika tiešsaistes modes skate, kurā bērni prezentēja pašu radītus, ar rakstu zīmēm rotātus tērpus. Tas bija aizraujošs notikums, kas bērniem palicis atmiņā kā viens no skaistākajiem brīžiem visā projektā. Viņi atzina, ka īpaši patikušas arī tikšanās ar partneriem un kopīgās spēles datorā.
Projekts bērniem palīdzēja labāk saprast rakstu zīmju nozīmi un to lomu mūsu senču dzīvē, kā arī rosināja interesi par kultūras dažādību, jo latviešu un poļu raksti būtiski atšķiras. Bērni stiprināja pašvērtēšanu, sadarbības un komunikācijas prasmes, kā arī apguva jaunas digitālās iemaņas. Arī skolotāji guva jaunu pieredzi – gan starptautiskajā sadarbībā, gan digitālo rīku izmantošanā mācību procesā, bet visa izglītības iestāde ieguva iespēju tuvoties saviem stratēģiskajiem mērķiem.
Šis projekts pierādīja, ka bērni spēj būt radoši, drosmīgi un atbildīgi projektu īstenotāji, ja viņiem dod iespēju izpausties un īstenot savas idejas. Pedagogiem, kuri vēlas uzsākt projektu, es novēlu spert pirmo soli ar pārliecību, ka viss izdosies. Sāciet ar vienkāršu ideju, dariet to no sirds un redzēsiet, kā mazi darbi pārtop lielā sasniegumā!
Raksta autore: Kristīne Salīte, Blontu pagasta PII metodiķe