Pārlekt uz galveno saturu
Starptautiska pieredze pirmsskolas izglītībā: pamatprasmes un eTwinning projekti 

Starptautiska pieredze pirmsskolas izglītībā: pamatprasmes un eTwinning projekti 

03.11.2025. 15:00
Jaunatne
eTwinning

No 1. līdz 3. oktobrim Latvijā norisinājās starptautiskais seminārs “Basic Skills in Preschool with eTwinning Projects”, ko vadīja eTwinning vēstnieces Dita Holla (Alūksnes PII “Sprīdītis”) un Irina Solončuka (Rīgas Teikas vidusskola). Pasākumā piedalījās pirmsskolas pedagogi no vairākām Eiropas valstīm, lai praktiski izzinātu, kā pamatprasmes attīstīt caur eTwinning projektiem un starptautisku sadarbību. 

 

1. diena – iepazīšanās un iedvesma

Pirmajā dienā dalībnieki iepazinās ar eTwinning un Eiropas Skolu izglītības platformas (ESEP) iespējām un pētīja, kā šīs vides palīdz skolotājiem veidot starptautisku sadarbību. Ar dažādām iepazīšanās aktivitātēm, piemēram, ātrie randiņi un pastaiga ar sarunām, pedagogi ne tikai dalījās pieredzē, bet arī sāka veidot uzticēšanās un sadarbības pamatus turpmākajiem projektiem. 

 

Praktiskās komandas spēles – torņa celšana un origami uzdevums – spilgti parādīja, ka katra dalībnieka iesaiste un atbildība ietekmē kopīgo rezultātu. Šī diena iezīmēja ceļu uz komandas veidošanu un kopīgas darba kultūras attīstīšanu, kas ir būtiska eTwinning projektu panākumu atslēga. 

 

2. diena – pirmsskolas pieredze un projektu plānošana 

Otrajā dienā dalībnieki padziļināti apguva eTwinning projektu kvalitātes kritērijus, analizēja TwinSpace piemērus un diskutēja, kā nodrošināt skolēnu līdzdalību un projekta jēgpilnu saturu. Mazās starptautiskās grupās viņi izvērtēja savas stiprās puses, plānoja sadarbību un veidoja pirmās projektu idejas, izmantojot digitālos rīkus un mācību vadītāju atbalstu, lai izstrādātu kvalitatīvus, praksē īstenojamus projektus pirmsskolas vidē. 

 

Pēc tam dalībnieki devās vizītē uz “Salaspils 1. pirmsskolas” bērnudārziem “Saulīte” un “Jāņtārpiņš”, kur ieguva spilgtus iespaidus par Latvijas pirmsskolas vidi. Viņus pārsteidza plašās, gaišās telpas, sakārtotā vide un lielā āra teritorija, kas veicina bērnu kustību un radošumu. Dalībnieki uzsvēra, ka skolotāju lepnums un bērnu prieks ir labākā iestādes vizītkarte. Kāda dalībniece atzina: “Biju pārsteigta par bērnu smaidīgajām sejām un skolotāju entuziasmu.”  

 

Citi izcēla plašās rotaļu teritorijas, skaisto dārzu un dabas materiālu izmantojumu mācību darbā, kā arī bagātīgo mācību materiālu klāstu un runājošās sienas, kas citviet nav tik plaši pielietotas. Kāds dalībnieks komentēja: “Vizītes laikā pirmsskolā “Saulīte” tika demonstrēti un analizēti dažādi mācību centriņi. Tā kā Latvijā tie ir obligāti visās pirmsskolās, man bija īpaši interesanti redzēt, kādus materiālus, tostarp bērnu pašu veidotos darbus, tur izmanto.” 

 

Vizītes laikā dalībniekus īpaši interesēja darbs ar bērniem, kuriem ir īpašas vajadzības un citi ar iekļaušanu saistīti jautājumi. Tā akcentējot to, ka iekļaušana ir sāpīgs jautājums daudzās valstīs ne tikai Latvijā.  

 

Pedagogi īpaši novērtēja arī daudzveidīgos digitālos rīkus un eTwinning projektu sienas, kas apliecina skolotāju radošumu un mūsdienīgu pieeju bērnu izglītošanai. Pēc vizītes dalībniekiem bija iespēja pārrunāt, kā pašu iestādēs būtu iespējams īstenot dažādus eTwinning Skolu kritērijus, kā arī pārrunāt iespējamos riskus dažādos projektu īstenošanas posmos.

 

3. diena – ideju prezentēšana un TwinSpace darbs

Noslēdzošajā dienā komandas gatavoja un prezentēja savus eTwinning projektu plānus, balstītus uz apgūto par pamatprasmēm – lasītprasmi, matemātiku, digitālajām un sociālajām kompetencēm. Dalībnieki izmantoja ESEP un TwinSpace platformas, mācījās projektus reģistrēt, pievienot partnerus un izstrādāt kvalitatīvus plānus. 

 

Kad plāni bija gatavi, komandas radošos veidos prezentēja savu veikumu. Visas projektu idejas iekļāva kādu no pamatprasmēm, un skolotāji bija paredzējuši vietu bērnu idejām, izvēlēm  un ierosinājumiem. Grūtāk gāja ar sadarbības aktivitāšu plānošanu, bet lielākoties arī tās projektos bija izvēlētas atbilstošas. Tur bija gan plāni kopīgi veidot kolāžas, izstādes un e-grāmatas, gan tiešsaistes tikšanās un iespēja bērniem pieņemt kopīgus lēmumus. Katras komandas prezentāciju papildināja kolēģu atgriezeniskā saite – uzslavas, jautājumi un ieteikumi uzlabojumiem.

 

Dienas noslēgumā dalībnieki pauda gandarījumu par iegūtajām zināšanām un iedvesmu turpmākai sadarbībai. 

 

Trīs dienu garumā skolotāji ne tikai mācījās, bet arī dalījās pieredzē, veidoja kontaktus un radīja idejas jauniem eTwinning projektiem, kas palīdzēs bērniem apgūt pamatprasmes radošā, sadarbībā balstītā vidē. 

 

Galerija