Pārlekt uz galveno saturu
Cilvēku grupa projekta tikšanās sanāksmes laikā

Digitālā vides pieejamība cilvēkiem ar īpašām vajadzībām – tā ir nepieciešamība!

27.02.2025.
Izglītība un mācības
Sadarbības partnerības

Digitālās vides pieejamība cilvēkiem ar īpašām vajadzībām ir būtisks faktors, lai nodrošinātu vienlīdzīgu piekļuvi informācijai un pakalpojumiem. Digitalizācijas laikmetā ir svarīgi, lai augstskolās topošie IT speciālisti – programmētāji un programmēšanas inženieri – jau studiju laikā apgūtu zināšanas un prasmes, kā veidot produktus, kas ir ērti un viegli lietojami. Tas sekmēs iekļaujošas un pieejamas digitālās vides izveidi.

 

Lai veidotu un ieviestu augstskolās mācību moduļus par iekļaujošu lietotāja pieredzes dizaina izstrādi, Biznesa augstskola Turība īstenoja Erasmus+ Sadarbības partnerības projektu “Lietotāju pieredzes dizaina kursa izstrāde un ieviešana augstākajā izglītībā, iesaistot lietotāju testēšanā cilvēkus ar īpašām vajadzībām” (Introducing training on user testing with people with disabilities into UX design and related higher education programmes – INTUX).

 

Projekta ietvaros Turība kā vadošais partneris sadarbojās ar Mariboras Universitāti Slovēnijā, Madrides Politehnisko Universitāti, Seviļas Autisma asociāciju, Slovēnijas Invaliditātes organizāciju nacionālo padomi, Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizāciju SUSTENTO, Funka Nu AB (projekta sākuma posmā) un Funka Foundation (projekta noslēguma posmā) no Zviedrijas.

 

Projekta mērķis bija arī veicināt cilvēku ar īpašām vajadzībām aktīvāku iesaisti lietotāju pieredzes testēšanā, stiprinot viņu zināšanas par šo jomu un apzinoties savu nozīmīgo lomu iekļaujošā lietotāju pieredzes (UX) dizaina izstrādē.

 

Projekta īstenošanas laikā (2022. gada 1. septembris – 2024. gada 31. augusts), sadarbojoties ar partneriem un iesaistot organizācijas, kas pārstāv cilvēkus ar īpašām vajadzībām, tika realizētas dažādas aktivitātes un  izstrādāti praktiski mācību materiāli: apmācību kurss ar pieciem moduļiem, zināšanu novērtēšanas metodika, rokasgrāmata mācībspēkiem, lietotāju scenāriji un ieteikumi iekļaujošākai UX dizaina testēšanai augstākās izglītības UX dizaina programmās. Lietotajā pieredzes dizains jeb tā sauktais UX dizains ir pieredze, kas rodas lietotājam mijiedarbojoties, saskaroties ar produktu, piemēram, mājaslapā vai lietotnē esošajiem elementiem.

 

Arī Biznesa augstskolas Turība Informācijas tehnoloģiju fakultātes dekāns, asociētais profesors Jānis Pekša, ir gandarīts par izstrādātajiem mācību materiāliem un uzsver, ka iekļaujošas lietotāju pieredzes dizaina kursa ieviešana fakultātes programmās veicinās jauno IT speciālistu nozīmīgu prasmju un kompetenču attīstību.

 

Projekta sākuma posmā tikai veikts izpētes darbs – zinātniskās literatūras apskats, apkopotas labās prakses iekļaujošā un pieejamā lietotāju pieredzes testēšanā, veikta aptauja, aptaujājot cilvēkus ar īpašām vajadzībām Latvija, Zviedrijā, Slovēnijā un Spānijā par viņu pieredzi ar lietotāju testēšanu. Izpētē iegūtie rezultāti tika testēti digitālās validācijas un koprades darbnīcās Latvijā, Spānijā un Slovēnijā. Darbnīcās piedalījās cilvēki ar īpašām vajadzībām, lietotāju pieredzes testēšanas eksperti un augstskolu mācībspēki.

 

Pētījumā tika aptaujāti vairāk nekā 250 cilvēki ar invaliditāti no Slovēnijas, Spānijas, Zviedrijas un Latvijas. No tiem 44% iepriekš nebija dzirdējuši par lietotāju testēšanu, bet 42% no informētajiem nekad tajā nebija piedalījušies. Tas apliecina, cik svarīga ir šo cilvēku iesaiste produktu un pakalpojumu izstrādē, tādējādi izstrādājot iekļaujošākus un pieejamākus produktus un pakalpojumus visiem patērētājiem.

 

INTUX projekts bija intensīvs un bagāts ar aktivitātēm. Lai nodrošinātu kvalitatīvu praktisko materiālu izstrādi, tie tika testēti un izvērtēti, iesaistot studentus, mācībspēkus un jomas ekspertus. Mācību materiālu izvērtēšanai tika veikti pilottesti ar studentiem Biznesa augstskolā Turība, Mariboro Universitātē Slovēnijā, Madrides politehniskajā Universitātē un studentu zināšanas par iekļaujošu lietotāju pieredzes testēšanu tika novērtētas pirms un pēc pilottestiem.

 

Vērtīga pieredze tika iegūta arī realizēto darbnīcu rīcībspējas palielināšanai cilvēkiem ar īpašām vajadzībām lietotāju testēšanas procesā rezultātā, kā arī testējot projekta partneru izstrādātos praktiskos lietotāju scenārijus. Studenti varēja pārbaudīt savas prasmes lietotāju pieredzes testēšanā kā atbalsta personas, savukārt cilvēki ar īpašām vajadzībām – iegūt pieredzi un testēt mājaslapas

 

Lai izvērtētu lietotāju pieredzes testēšanas studiju kursu iekļaušanu studiju programmās, tika veikts apjomīgs darbs – kartētas IT jomas augstākās izglītības programmas dažādās Eiropas augstākās izglītības iestādēs. Savukārt ieskatu par darba tirgus vajadzībām sniedza Seviļas Autisma asociācijas rīkotā klientu pieredzes darbnīca, kurā apkopoti ieteikumi iekļaujošākai UX dizaina programmu izstrādei augstākajā izglītībā.

 

Šis Erasmus+ projekts sniedza unikālu pieredzi, veicinot izpratni par digitālās vides pieejamības izaicinājumiem cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Tas bija vērtīgs augstskolu mācībspēkiem un IT jomas ekspertiem, kā arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām un viņu pārstāvošajām organizācijām, palīdzot apgūt lietotāju pieredzes testēšanas principus. Projekts veicināja arī plašākas sabiedrības izpratni par digitālās vides pieejamību un iekļaujošu UX testēšanu.

 

Projekts veicināja zināšanu apmaiņu un profesionālo sadarbību Eiropā, kā arī sekmēja iekļaujošu UX izglītību un digitālās pieejamības attīstību. Visas trīs partneru augstskolas savās programmās jau ir iekļāvušas iekļaujošus UX studiju kursus. Turklāt deviņas augstskolas no Latvijas, Spānijas, Čehijas, Austrijas, Nīderlandes, Vācijas un Portugāles ir apņēmušās izmantot izstrādātos materiālus. Seviļas Autisma asociācija ir saņēmusi piedāvājumu no industrijas uzsākt sadarbību, iesaistot cilvēkus ar autisma spektra traucējumiem lietotāju pieredzes testēšanā.

 

Projekts veicināja ciešu partneru sadarbību – visi iesaistītie aktīvi piedalījās aktivitātēs, paužot savu viedokli un strādājot pie rezultātu pilnveides. Īpaši jāatzīmē Seviļas Autisma asociācijas, Slovēnijas Invaliditātes organizāciju nacionālās padomes un Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas SUSTENTO ieguldījums. Šīs organizācijas aktīvi iesaistīja cilvēkus ar īpašām vajadzībām, sniedza profesionālu redzējumu un, pateicoties plašam sadarbības tīklam, palīdzēja izplatīt informāciju sabiedrībā. Savukārt iekļaušanas un pieejamības ekspertu organizācija Funka nodrošināja labās prakses piemērus un atbalstīja apmācību materiālu izstrādi, ievērojot digitālās pieejamības principus.

 

Īstenojot projektu atbilstoši ilgtspējas praksei, visas partneru tikšanās, izņemot projekta uzsākšanas sanāksmi Rīgā, notika tiešsaistē, kā arī visi izstrādātie materiāli ir veidoti digitālā formātā. Kā norāda projekta dalībnieki, tas bija izaicinājums tikties tikai vienu reizi klātienē, jo sadarbības partnerībās viena no galvenajām pievienotajām vērtībām ir partneru tikšanās un klātienes sanāksmes, kas ļauj vieglāk apspriest dažādus jautājumus un plānot projekta norisi. Savukārt tiešsaistes sanāksmes prasa lielāku atdevi un sagatavošanās darbus.

 

Biznesa augstskola Turība dalību starptautiskajos projektos uzskata par ļoti svarīgu un būtisku pievienoto vērtību. Projekti ļauj pilnveidot augstskolas darbību, uzlabot kompetences docētājiem un studentiem, izstrādāt dažādus risinājumus un praktiskus studiju procesā izmantojamus materiālus, kā arī sniedz ieguvumu dažādām iesaistītajām pusēm un plašākai sabiedrībai kopumā.

 

“Erasmus+ Sadarbības partnerības projekti ir pieredze, kas bagātina katru augstskolu un sniedz rezultātus, kas ļauj pilnveidot arī studiju procesu. INTUX projekts bija arī ambiciozs, jo paredzēja 24 mēnešos sasniegt apjomīgus rezultātus. Bet, patiecoties saskaņotai partneru darbībai, visus plānotos rezultātus ir izdevies sasniegt, par ko esam patiesi gandarīti,” uzskata Biznesa augstskolas Turība Projektu daļas vadītāja Kristīne Neimane.

Plašāka informācija par projektu un tā rezultātiem pieejama projekta mājaslapā http://accessibility.turiba.lv/.

 

Projekta partneri:

  • Biznesa augstskola Turība (Latvija) – vadošais partneris
  • Mariboro Universitāte (Slovēnija)
  • Madrides politehniskā Universitāte (Spānija)
  • Seviļas autisma asociācija (Spānija)
  • Slovēnijas Invaliditātes organizāciju nacionālā padome (Slovēnija)
  • Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija SUSTENTO (Latvija)
  • Funka Nu AB (Zviedrija) – projekta sākuma posmā
  • Funka Foundation (Zviedrija) – projekta noslēguma posmā

 

Biznesa augstskolas Turība īstenoto Erasmus+ Sadarbības partnerības projektu Nr. Nr. 2022-1-LV01-KA220-HED-000087964 “Lietotāju pieredzes dizaina kursa izstrāde un ieviešana augstākajā izglītībā iesaistot lietotāju testēšanā cilvēkus ar īpašām vajadzībām” (INTUX - Introducing training on user Testing with people with disabilities into UX design and related higher education programmes) līdzfinansē Eiropas Savienība.

Foto: Biznesa augstskola Turība