Erasmus+ programmā izglītības, mācību, jaunatnes un sporta jomā 2021. – 2027. gadam viena no prioritātēm ir izvirzīta vide un cīņa pret klimata pārmaiņām, kas paredz:
- zināšanu, prasmju un attieksmes veidošanu par klimata pārmaiņām un vides ilgtspējību;
- ilgtspējīgas attīstības veicināšanu gan Eiropas Savienībā (ES), gan ārpus tās;
- novatorisku un ilgtspējīgas prakses izmantošanu patērētāju paradumu un dzīvesveida maiņai.
Organizācijām, plānojot un īstenojot projektus, būtu jādomā par videi draudzīgas prakses integrēšanu projektos, nodrošinot dažāda līmeņa pasākumus, kas ietver alternatīvas un "zaļākas" to īstenošanas formas. Tādējādi tiktu sekmēta dalībnieku ilgtspējīga un atbildīga rīcības no vides aspekta.
Plānojot un īstenojot Erasmus+ projektus, organizācijas var šo prioritāti ieviest 2 veidos:
-
projektu saturu (projekta temats, mērķis, aktivitātes, sasniedzamie rezultāti) veidojot par vides jautājumiem un cīņu pret klimata pārmaiņām. Prioritāte tiks piešķirta tiem projektiem, kuri ir vērsti uz kompetenču veidošanu vairākās zaļajās nozarēs, tostarp tādiem, kas saistīti ar izglītības un kultūras ieguldījumu ilgtspējīgas attīstības mērķos, kas izstrādā zaļo nozaru prasmju stratēģijas un metodikas, uz nākotni orientētas mācību programmas, kā arī iniciatīvas, kas atbalsta dalīborganizāciju plānoto pieeju vides ilgtspējas veicināšanai. Mobilitātes kontekstā dalībnieki ir aicināti iesaistīties zaļās uz nākotni vērstās jomās, kurām ir stratēģiska nozīme ilgtspējīgākai izaugsmei (t.sk. augsnes aizsardzība, ilgtspējīga un bioloģiska lauksaimniecība, dabas resursu apsaimniekošana)
-
integrējot videi draudzīgas praksi ikvienā projektā (t.sk. lietojot “zaļo” pieeju jebkurā projekta aktivitātē – resursu optimizēšana un oglekļa pēdas samazināšana, videi draudzīgu materiālu izvēle, CO2 emisiju samazināšana, pārdomāta atkritumu radīšana, ilgtspējīgas pārtikas lietošana), izmantojot ilgtspējīgus transporta veidus, aizstājot papīra formātu administratīvajā procesā ar digitālajiem risinājumiem, veicinot pret vidi atbildīgu rīcību, veicinot diskusijas par vides jautājumiem). Erasmus+ programmas projektu īstenotāji ir aicināti iestrādāt videi draudzīgu praksi ikvienā projektā, rosināt diskutēt par vides jautājumiem un uzzināt par tiem, pārdomāt vietēja līmeņa pasākumus un nākt klajā ar alternatīviem, zaļākiem savu darbību īstenošanas veidiem. Ilgtspēja būtu jāintegrē visos izglītības un apmācības aspektos, ieskaitot mācību programmās, izglītotāju profesionālajā attīstībā, arī infrastruktūrā un citās darbībās, veicinot ilgtspējīgus transporta veidus un pret vidi atbildīgu rīcību).
“Eiropas zaļais kurss”
Saskaņā ar Eiropas Komisijas 2021. gada lēmumu, ES īsteno ”Eiropas zaļo kursu” (European Green Deal), kura mērķis ir panākt klimatneitrilitāti Eiropā līdz 2050.gadam, uzsverot izglītības iestāžu izglītojamo, vecāku un plašākas sabiedrības iesaistīšanā pārmaiņu veidošanā definētā mērķa sasniegšanai līdz 2050. gadam. Šī mērķa sasniegšanai ir izstrādātas vairākas darba pakas (t.sk. tiesību aktu izstrāde), kas vērstas uz:
- ekonomikas un sabiedrības pārveidi (t.sk. samazināt emisiju mērķrādītājus visās galvenajās ekonomikas nozarēs, sniegt sociālo atbalstu iedzīvotājiem un mazajiem uzņēmumiem);
- ilgtspējīgu transportu ikvienam (t.sk. veicināt bezemisiju mobilitāti, emisijas kvotu noteikšana, ilgtspējīgas degvielas īpatsvara palielināšana);
- zaļo industriālo pārkārtošanos (t.sk. uzlabot Eiropas neto nulles emisiju industrijas konkurētspējai, veicināt industriālās inovācijas un tīrās tehnoloģijas);
- tīrāku energosistēmu (t.sk. samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas, palielināt tīras enerģijas ražošanu, panākt enerģijas ietaupījumu);
- ēku renovēšanu zaļākam dzīvesveidam (t.sk. panākt lielāku energoefektivitāti un resursefektivitāti);
- dabas atjaunošanu (t.sk. atjaunot biodaudzveidību, veicināt dabas aizsardzību);
- globālās klimatrīcības pastiprināšanu (t.sk. attīstīt lietpratību un produktus izmantošanai visā pasaulē, veicināt starptautisku partneru sadarbībā, veicināt Parīzes nolīguma mērķrādījumus).
Mācīšanās zaļas un ilgtspējīgas attīstības sekmēšanai
Eiropas Savienības Padome 2022. gadā publicēja Priekšlikumu Padomes ieteikumam par mācīšanos zaļās pārkārtošanās un ilgtspējīgas attīstības sekmēšanai, kurā ir uzsvērta nepieciešamība visa vecuma izglītojamiem iegūst zināšanas, prasmes un attieksmi, kas ir darba tirgū nepieciešamas un palīdzētu dzīvot ilgtspējīgāk, maina patēriņa un ražošanas modeļus, piekopj veselīgāku dzīvesveidu un dod ieguldījumu – gan individuāli, gan kolektīvi – ilgtspējīgākā ekonomikā un sabiedrībā. Tādējādi tiktu veicināta izpratne par savstarpēji saistītām globālām problēmām, ar kurām saskaramies, tostarp klimata krīzi, vides degradāciju un biodaudzveidības zudumu, un kurām visām ir vides, sociālā, ekonomikas un kultūras dimensija.
ANO ilgtspējīgas attīstības mērķos ir pausts aicinājums līdz 2030. gadam nodrošināt, ka visi izglītojamie apgūst zināšanas un prasmes, kas vajadzīgas ilgtspējīgas attīstības veicināšanai, tostarp izglītot par ilgtspējīgu attīstību un ilgtspējīgu dzīvesveidu, cilvēktiesībām, dzimumu līdztiesību, veicināt miera un nevardarbības kultūru, globālo pilsoniskumu un radīt izpratni par kultūras daudzveidību un kultūras ieguldījumu ilgtspējīgā attīstībā (UNESCO Izglītība ilgtspējīgai attīstībai 2030).
Savukārt, Eiropas Prasmju programmā ir paziņots par atbalstu zaļo pamatprasmju attīstīšanai darba tirgū ar mērķi radīt tādu profesionāļu paaudzi un zaļās ekonomikas dalībniekus, kas ir atbildīgi par vidi, integrējot vides un klimata apsvērumus skolās, augstākajā izglītībā, profesionālajā izglītībā un apmācībā, kā arī pētniecībā.
* "Ilgtspējas kompetenču" jēdziens, kas aprakstīts Eiropas ilgtspējas kompetenču sistēmā GreenComp, aptver zināšanas, prasmes un attieksmi, kas visu vecumu izglītojamajiem ir vajadzīgas, lai dzīvotu, strādātu un rīkotos ilgtspējīgi (tostarp kritiskā domāšana, sistēmā balstīta domāšana un saikne ar dabu). "Zaļās prasmes" attiecas uz profesionālajām prasmēm, kas vajadzīgas visās nozarēs un visos darba tirgus līmeņos, lai īstenotu zaļo pārkārtošanos, tostarp radītu jaunas zaļās darbvietas.Tās ir prasmes, kas saistītas ar pāreju uz mazoglekļa ekonomiku; tās var būt vispārīgas, piemēram, ilgtspējīga lauksaimniecība, augsnes aizsardzība, enerģijas patēriņa un atkritumu apjoma samazināšana, vai tehniskākas, piemēram, zināšanas par atjaunojamo energoresursu enerģiju.(Erasmus+ programmas vadlīniju terminu glosārijs)
Finanšu atbalsts
Attiecībā uz pieejamo Erasmus+ finansējumu, Erasmus+ programmas 2025. gada vadlīnijās ir noteiktas atbalsta iespējas zaļai ceļošanai*, kas attiecas gan uz individuālu atbalstu (iespēja attiecināt vairāk ceļa dienas, katru ceļa dienu apmaksājot atbilstoši uzņemošās valsts grupas vienības likmei), gan ceļa izdevumiem (t.i. paaugstināta vienības likme atbilstoši attālumu kategorijai no nosūtītājpilsētas līdz uzņēmējpilsētai (pēc EK attālumu kalkulatora). Ņemiet vērā, ka jūsu projektā piemērojamas tās likmes, kas norādītas attiecīgā projekta uzsākšanas gada programmas vadlīnijās.
*Zaļā ceļošana ir definēta kā transportlīdzekļa ar zemu CO2 emisijas līmeni (mazemisijas) izmantošana, piemēram, autobuss, vilciens, koplietošanas automašīna, velosipēds. Attālumu līdz 500 km ieteicams mērot ar mazemisiju transportlīdzekļiem.
N.B. Iesakām izvērtēt klātienes vizīšu nepieciešamību un iespēju tās rīkot attālināti, izmantojot digitālos rīkus.
Attālums |
Piemērojamā EK likme vienam dalībniekam (videi draudzīga ceļošana) |
Piemērojamā EK likme vienam dalībniekam (videi nedraudzīga ceļošana) |
10-99 km |
56 EUR |
28 EUR |
100-499 km |
285 EUR |
211 EUR |
500-1999 km |
417 EUR |
309 EUR |
2000-2999 km |
535 EUR |
395 EUR |
3000-3999 km |
785 EUR |
580 EUR |
4000-7999 km |
1188 EUR |
1188 EUR |
8000 km vai vairāk |
1735 EUR |
1735 EUR |
Mobilitātē, izmantojot videi draudzīgu transportu, individuālais atbalsts tiek attiecināts līdz 6 ceļa dienām.
Informatīvs un konsultatīvs atbalsts
Valsts izglītības attīstības aģentūras Erasmus+ programmas departaments nodrošina informatīvi izglītojošus un publicitātes pasākumus, kā arī sniedz konsultācijas par vides ilgtspējas aspektiem Erasmus+ projektu ietvaros, sniedzot atbalstu organizācijām, kas ir gan potenciālie, gan esošie Erasmus+ projektu īstenotāji.
Erasmus+ programmas saistošie dokumenti
- Erasmus+ vadlīnijas 2025. gadam
- Erasmus+ un Eiropas Solidaritātes korpusa zaļās stratēģijas īstenošanas vadlīnijas
Eiropas līmeņa politika plānošanas un īstenošanas dokumenti
- Eiropas zaļais kurss (2019)
- Ilgtspējīgas attīstības dienaskārtība līdz 2030.gadam (AGENDA 2030)
- ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķi
- UNESCO Izglītība ilgtspējīgai attīstībai 2030
- Eiropas ilgtspējas kompetenču sistēma GreenComp
- Eiropas Prasmju programma
- Eiropas Savienības 2022. gada Padomes Ieteikums par mācīšanos zaļās pārkārtošanās un ilgtspējīgas attīstības sekmēšanai
- Eiropas Komisijas 2020. gada Paziņojums par Eiropas Prasmju programma ilgtspējīgai konkurētspējai, sociālajam taisnīgumam un noturībai
- Eiropas Komisijas 2020. gada Paziņojums par ES Biodaudzveidības stratēģiju 2030.gadam. Atgriezīsim savā dzīvē dabu.
- Mācību platforma
Noderīgi materiāli
Platformas un instrumenti
Vides un klimata pārmaiņu novēršanas iniciatīvas un organizācijas Latvijā
- Pasaules Dabas Fonds. Mūsu misija ir veidot nākotni, kurā cilvēki un daba dzīvo harmonijā. Mēs saredzam iespējas un cenšamies iedvesmot. Mēs rīkojamies dabas un cilvēku labklājībai.
- Ekoskola – nākotnes skola! Ekoskolu programma ir viens no visaptverošākajiem un populārākajiem vides izglītības modeļiem pasaulē. Programmas pamatā ir vienkāršas, brīvi piemērojamas un efektīvas vides pārvaldes sistēmas izveide skolā, bet ne tikai.
- Klimata un enerģētikas ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Biedrība “Zaļā brīvība” ir sabiedriska vides aizsardzības un vides izglītības organizācija, kuras misija ir veicināt tādas sabiedrības attīstību, kas dzīvo saskaņā ar sevi un apkārtējo vidi.
- Zaļais ceļvedis - atbildes uz jautājumiem un jaunākā informācija par to, kā dzīvot zaļi, sociāli atbildīgi un videi draudzīgi.
- Eiropas Klimata pakts / Latvijas vēstneši. Iepazīstieties ar Eiropas Klimata pakta vēstniekiem - cilvēkiem, kas aizrautīgi darbojas klimata jomā un īsteno pārmaiņas.
-
Tas jāizbauda ikvienam studentam: Laura Matisone par ārsta palīga praksi Kauņā
-
Cilvēki, kas dara lielas lietas: Skujenes pamatskolas Erasmus+ pieredze
-
Pasaule ir krāsaināka, nekā mums šķiet: Daugavpils Valsts ģimnāzijas Erasmus+ pieredze
-
Bērni paši kļūst par ideju ģeneratoriem. Daugmales pamatskolas pieredze
-
Gatava doties nezināmajā: Lība Bērziņa par pieredzi Erasmus+ projektos
-
Papildu enerģijas dzirksts un motivācija izaugsmei: Rīgas Valsts tehnikuma Erasmus+ pieredze
-
Erasmus+ kā ceļš uz zaļo dzīvesveidu. Denisa Kļukina pieredze
-
Erasmus+ programmas 2014.-2020.gada perioda projektu labās prakses piemēri par izglītību vides ilgtspējai